IHH Healthcare melabur dalam Belun Technology bagi peranti menangani gangguan tidur | DagangNews Skip to main content

IHH Healthcare melabur dalam Belun Technology bagi peranti menangani gangguan tidur

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 8 Mei - Pengendali hospital IHH Healthcare Bhd melabur dalam firma Hong Kong, Belun Technology Company Ltd yang membuat peranti menangani apnea tidur dan gangguan tidur lain.

 

Butiran kewangan transaksi IH dengan Belun yang memiliki pusat penyelidikan di Taiwan itu tidak didedahkan.

 

Peranti dan perisian ujian tidur boleh pakai gred perubatan di rumah ciptaan Belun adalah yang pertama seumpamanya yang diluluskan oleh Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan AS, bertujuan untuk menjadikan pengesanan dan diagnosis apnea tidur lebih mudah dan boleh diakses oleh pesakit, kata IHH dalam satu kenyataan.

 

Peranti itu mengumpul data yang luas, yang kemudiannya disusun menjadi laporan klinikal terperinci untuk penjagaan pencegahan jangka panjang, kata IHH.

 

Peranti itu juga telah disahkan secara klinikal di makmal tidur yang diiktiraf, kata syarikat itu.

 

 

belun

 

 

IHH melabur dalam kesihatan digital dan perkhidmatan penjagaan kesihatan yang didayakan teknologi dan "dengan bekerjasama dengan usaha niaga yang menjanjikan, kami mengembangkan keupayaan kami dan mencipta nilai merentasi kontinum penjagaan kesihatan," kata ketua pegawai eksekutif IHH Prem Kumar Nair.

 

Masalah tidur mengancam kesihatan dan kualiti hidup sehingga 45% penduduk dunia, kata IHH, memetik satu penyelidikan 2008.

 

Kebanyakan gangguan tidur boleh dicegah atau dirawat, namun kurang daripada satu pertiga daripada penghidap mendapatkan bantuan profesional, menurut penyelidikan 2010 yang lain, tambah syarikat itu.

 

 

Belun Lydia Leung
                               Dr Lydia Leung

 

 

"Kami sangat teruja untuk bekerjasama dengan IHH di dalam memajukan visi Belun untuk menyediakan sokongan berasaskan bukti kepada profesional perubatan bagi memperibadikan rawatan serta pandangan dan makluman kesihatan melalui medtech boleh pakai dan AI," kata Ketua Pegawai Eksekutif Belun, Dr Lydia Leung dalam kenyataan yang sama. - DagangNews.com