IKEA Malaysia perkenal penghantaran produk guna kenderaan elektrik kepada pelanggan | DagangNews Skip to main content

IKEA Malaysia perkenal penghantaran produk guna kenderaan elektrik kepada pelanggan

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 12 Mei - IKEA Malaysia kini sedang mengubah cara produknya dihantar ke rumah pelanggan dengan memperkenalkan kenderaan elektrik (EV) pertamanya.

 

EV baharu itu akan membuat penghantaran ke daerah Petaling untuk IKEA Damansara bermula Mei 2023. 

 

Pengarah Runcit Negara IKEA Malaysia, Malcolm Pruys berkata, langkah itu selari dengan komitmen global IKEA untuk mengurangkan pelepasan gas rumah hijau dalam semua peringkat rantaian nilainya.

 

Katanya, pihaknya menyasarkan untuk mengembangkan lagi barisan EV pada tahun depan, dan beralih kepada penyelesaian pengangkutan lebih lestari.

 

"Jadi, kami sangat teruja untuk memperkenalkan EV pertama untuk penghantaran jarak terakhir, sebagai langkah ke arah mencapai cita-cita untuk menggunakan 100% EV atau penyelesaian pengangkutan lestari lain untuk penghantaran ke rumah menjelang tahun 2030. 

 

“Justeru, kami teruja untuk bekerjasama dengan rakan-rakan kongsi yang sehaluan dalam perjalanan ini dan sama-sama menyumbang kepada usaha Malaysia untuk beralih ke ekonomi yang rendah karbon dan berdaya tahan terhadap perubahan iklim," katanya dalam kenyataan hari ini.

 

Bagi menggalakkan lebih ramai pelanggan mengambil bahagian dalam peralihan kepada EV, IKEA Malaysia menyasarkan untuk menawarkan stesen pengecasan EV di setiap gedung IKEA menjelang 2025.

 

 

ikea
                                    Malcolm Pruys

 

 

ikea

 

 

Inisiatif-inisiatif kelestarian lain termasuk memperkenalkan menu berasaskan tumbuhan untuk menginspirasikan kehidupan sihat dan lestari, melancarkan program pengurangan sisa makanan dipertingkatkan, dan menjadi peruncit pertama di Malaysia menamatkan penggunaan beg plastik. 

 

 

ikea

 

 

IKEA Malaysia kekal komited untuk memberi impak positif kepada manusia, masyarakat dan bumi ini, dan akan terus bekerjasama rapat dengan rakan kongsi, rakan sekerja dan pelanggan untuk mengubah cita-cita kepada tindakan yang bermakna. - DagangNews.com