Inovasi bakal transformasikan cari gali minyak laut dalam, Sarawak, Sabah miliki potensi besar | DagangNews Skip to main content

Inovasi bakal transformasikan cari gali minyak laut dalam, Sarawak, Sabah miliki potensi besar

Gambar hiasan Petronas

KUALA LUMPUR 17 Sept - Kawasan perairan di Sabah dan Sarawak mempunyai potensi terbesar berkaitan penerokaan cari gali minyak di laut dalam yang disokong perkembangan kecanggihan teknologi bagi aktiviti tersebut.

 

Menurut Petronas, 116 telaga laut dalam telah digerudi di Malaysia dengan lebih daripada 6 bilion tong minyak setara (boe) menunggu untuk ditemui, menunjukkan terdapat lebih banyak peluang yang perlu diterokai. 

 

Dengan medan minyak laut dalam semasa menyumbang kepada kira-kira 30% pengeluaran Malaysia, firma tersebut berpendapat, kejayaan inovatif dan kerjasama industri adalah penting untuk memastikan kelestarian jangka panjang dan pengembangan masa depan aset laut dalamnya.

 

“Walaupun kejayaan pembangunan dan pengeluaran di laut dalam telah terbukti, terdapat jurang yang ketara dalam pematangan prospek dan penggerudian penerokaan kami, terutamanya disebabkan oleh ketidakpastian bawah permukaan dan cabaran dalam operasi penggerudian.

 

"Mencapai pertumbuhan memerlukan penyelesaian yang ekonomik, menekankan kepentingan pengurusan risiko dan ketidakpastian yang kukuh, memupuk kerjasama industri, dan memanfaatkan sinergi kontrak,” kata Budi Mawardi Nasron daripada Petronas.

 

Beliau berkata demikian pada program Deepwater Summit 2024 anjuran Pengurusan Petroleum Malaysia (MPM) - badan gabungan Petronas yang berlangsung selama dua hari di ibu negara baru-baru ini. 

 

deep
Sesi perbincangan pada Deepwater Summit 2024 anjuran MPM di ibu negara baru-baru ini. - Gambar Petronas

 

Tema edisi kali ini adalah “Membuka Nilai Laut Dalam melalui Penyelesaian Inovatif.”

 

Firma ini meneroka bab seterusnya dalam inovasi laut dalam di acara tersebut, dengan fokus pada pengembangan teknologi, kerjasama, dan penyelesaian pengawasan bersepadu untuk menyeimbangkan keperluan penerokaan dan pengeluaran yang berterusan bagi memenuhi permintaan tenaga dunia sambil mengurangkan emisi.
 

Beberapa teknologi inovatif yang dipersembahkan termasuk teknologi pemasangan paip air dalam, robot kolaboratif (COBOT), kilang bawah laut, dan gas pseudo-kering (PsDG). 

 

Peluang pembelajaran mendalam dan kecerdasan buatan (AI) dalam pelbagai aplikasi juga telah diterokai.

 

Sementara itu, Petronas menyatakan komitmennya untuk memajukan pertumbuhan dalam peluang laut dalam dan ultra-laut dalam dengan menawarkan kerjasama industri laut dalam (DW-ICON) yang disokong oleh syarat fiskal yang menguntungkan dan perkongsian strategik. 

 

deep2
Perasmian Deepwater Summit 2024 pada 2 Sept 2024 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur. -Gambar Petronas

 

Dengan memberi tumpuan kepada strategi pembangunan dan pengeluaran yang lebih efisien, gergasi tenaga tersebut bercita-cita untuk menjadikan Malaysia sebagai hab laut dalam serantau. 

 

Firma ini menyatakan komitmen secara berterusan kepada kecekapan operasi dan pengurusan sumber yang cekap.

 

Topik utama yang menarik perhatian termasuk merevolusikan penyelesaian penerokaan dan penggerudian laut dalam, menyegarkan semula pengurusan projek laut dalam dan operasi pengeluaran, dan teknologi laut dalam yang baru muncul.

 

Mengenai topik pertama, amalan inovatif dianggap sebagai pendorong utama untuk menilai potensi kawasan laut dalam, dan ia boleh digunakan untuk meningkatkan pemahaman tentang ciri geologi mereka di peringkat serantau. 

 

Pengoptimuman aliran kerja operasi dilihat sebagai cara untuk meningkatkan kecekapan kos dan usaha penerokaan air.

 

Dalam hal pengurusan projek, pendekatan inovatif dipercayai penting dalam strategi pembangunan projek laut dalam, yang disokong oleh falsafah operasi pengeluaran yang komprehensif yang bertujuan untuk pengeluaran mampan. 

 

Menekankan pengoptimuman kos dilihat sebagai cara untuk menghidupkan semula sumber marginal air dalam yang tidak aktif.

 

Mengenai inovasi dalam kemajuan dan penyebaran teknologi air dalam dari telaga hingga reka bentuk permukaan, ia dipercayai memainkan peranan dalam meningkatkan nilai aset air dalam. 

 

Selain itu, mempromosikan automasi analitik data dan pembelajaran mesin dilihat sebagai kaedah untuk mempercepatkan pengambilan keputusan dalam pengurusan projek keseluruhan.

 

Sementara itu, gas asli cecair (LNG) yang sedang dibangunkan oleh firma Malaysia di Kitimat, Kanada bersama rakan kongsi Shell, PetroChina, KOGAS, dan Mitsubishi – LNG Canada – semakin hampir untuk memulakan operasi. 

 

Awal bulan ini, diumumkan bahawa gas asli akan diperkenalkan ke fasiliti Kitimat untuk pertama kalinya, diikuti dengan percubaan nyalaan kecil. - DagangNews.com