Bekas jurubank pelaburan berdepan 11 pertuduhan menipu pelabur sebanyak RM201,000 di Mahkamah Sesyen  | DagangNews Skip to main content

Bekas jurubank pelaburan berdepan 11 pertuduhan menipu pelabur sebanyak RM201,000 di Mahkamah Sesyen 

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 19 Sept - Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) mendakwa bekas jurubank pelaburan Ruwan Amaresh Shaun Ponniah (Ruwan) di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas tuduhan menipu pelabur sebanyak RM201,000.

 

Wang itu adalah untuk pelaburan saham, menurut suruhanjaya itu dalam kenyataan di sini hari ini.

 

SC juga mendakwa Ruwan atas kesalahan berkaitan aktiviti pasaran modal tidak berlesen di mahkamah yang sama pada Rabu.

 

Ruwan, 35, merupakan pengarah bersekutu Pasaran Modal Hutang di CIMB Investment Bank semasa kesalahan itu berlaku antara Oktober 2018 dan Jun 2020.

 

Ruwan menghadapi 10 pertuduhan di bawah seksyen 179(b) Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007 (CMSA) kerana secara palsu mewakili tujuh individu bahawa dia akan melaburkan wang mereka dalam saham yang disenaraikan di bursa saham Malaysia dan asing.

 

Jika sabit kesalahan, Ruwan berdepan hukuman penjara tidak melebihi 10 tahun dan denda tidak kurang RM1 juta.

 

Ruwan juga menghadapi satu pertuduhan di bawah seksyen 58(1) CMSA kerana mendakwa dirinya menjalankan perniagaan dalam pengurusan dana tanpa berlesen atau orang berdaftar untuk pengurusan dana di bawah CMSA.

 

Pengurusan dana ialah aktiviti terkawal yang memerlukan lesen oleh SC.

 

Kesalahan itu membawa hukuman denda maksimum RM10 juta atau penjara selama tempoh tidak melebihi 10 tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

 

Ruwan mendakwa dibicarakan kesemua 11 pertuduhan di tiga mahkamah berasingan dan dikenakan ikat jamin RM210,000.

 

Bagi pertuduhan tunggal di bawah seksyen 58(1) CMSA dan tiga pertuduhan di bawah seksyen 179(b) CMSA, hakim Mahkamah Sesyen Siti Aminah Ghazali membenarkan ikat jamin RM120,000 dengan seorang penjamin warga Malaysia.

 

Tertuduh juga diperintahkan dengan syarat jaminan tambahan iaitu menyerahkan pasportnya kepada mahkamah dan melaporkan kepada Pegawai Penyiasat SC setiap bulan.

 

Secara berasingan, di hadapan hakim Mahkamah Sesyen Azrul Darus, Ruwan didakwa atas empat pertuduhan di bawah seksyen 179(b) CMSA.

 

Dia dibenarkan ikat jamin RM60,000 dengan dua penjamin warga Malaysia dan syarat jaminan tambahan yang serupa.

 

Di hadapan hakim Mahkamah Sesyen Hamidah Mohamed Deril, Ruwan didakwa atas tiga pertuduhan di bawah seksyen 179(b) CMSA.

 

Dia dibenarkan ikat jamin RM30,000 dengan seorang penjamin warga Malaysia dan syarat jaminan tambahan yang serupa. - DagangNews.com