Intro Synergy nafi harga baru Neta-V di bawah RM80,000 seunit, pengumuman rasmi harga bulan depan | DagangNews Skip to main content

Intro Synergy nafi harga baru Neta-V di bawah RM80,000 seunit, pengumuman rasmi harga bulan depan

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 15 Ogos - Intro Synergy Sdn. Bhd menafikan kenderaan elektrik (EV) Neta V telah diberi potongan harga rasmi untuk meletakkannya di bawah RM80,000 seunit.

 

Pengedar tunggal Neta di Malaysia itu berkata syarikat hanya akan mengumumkan secara rasmi harganya semasa majlis pelancaran yang dijadualkan bulan depan.

 

"Kami maklum mengenai isu viral berkaitan harga Neta V di sebuah pusat beli-belah baru-baru ini. Kami ingin menafikan harga yang dipaparkan dan ingin menjelaskan bahawa harga Neta V hanya akan diumumkan secara rasmi semasa majlis pelancaran yang dijadualkan untuk bulan hadapan.

 

"Kami akan mematuhi semua dasar yang telah ditetapkan. Apa yang pasti kami akan mengumumkan harga Neta V berserta tawaran pakej menarik kepada semua pelanggan.

 

"Kami memohon maaf kepada semua pihak berkepentingan atas sebarang kesulitan yang berlaku," kata pegawai syarikat itu.

 

Intro Synergy menjawab berita dan gambar yang tersebar yang dikatakan diambil di Sutera Mall di Skudai, Johor baru-baru ini, yang kononnya meletakkan EV pada RM79,800 harga atas jalan (OTR) tanpa insurans.


 

Neta V EV

 

Neta V EV
Gambar yang menjadi tular menunjukkan `harga baru' Neta-V di bawah RM80,000 dan kini telah dinafikan oleh pengedar tunggalnya. - Gambar Sutera Mall

 

Kenderaan elektrik ini dikuasakan oleh pek bateri 38.5kWj dengan motor elektrik yang menghasilkan sehingga 95kW kuasa dan 160Nm tork maksimum.

 

Prestasi dinilai pada 0-50kph dalam 3.9 saat, kelajuan maksimum 120kph, dan mempunyai julat sehingga 380km dengan sekali cas.

 

E-SUV menyokong pengecasan pantas dan perlahan dengan pengecasan pantas DC yang dilaporkan 30-80 peratus dalam 30 minit.

 

Reka bentuk dalaman adalah minimalis moden dengan bahan premium tambahan untuk disentuh. Teknologi canggih termasuk skrin infotainment 14.6 inci dan pelbagai ciri keselamatan seperti: kawalan pelayaran adaptif, ABS, EBD, EPB, EHB dan beg udara dwi.

 

Pakej dikatakan termasuk 10 tahun atau sehingga 200,000km untuk jaminan badan, 5 tahun atau sehingga 150,000km untuk jaminan bahagian am, dan 8 tahun atau sehingga 180,000km, untuk jaminan bahagian voltan tinggi EV.

 

Penghantaran dikatakan akan bermula pada suku ketiga dan tempahan boleh dibuat secara dalam talian sekarang pada harga RM1,000.

 

Anehnya foto itu, seperti paparan yang ditunjukkan, tidak menunjukkan harga dalam ringgit Malaysia (RM).

 

Dengan mengandaikan begitu, harga baharu itu meletakkannya RM20,000 di bawah RM99,800 yang diumumkan pada mulanya yang kini masih dipaparkan di laman web rasmi jenama itu.

 

Kenderaan utiliti sukan (SUV) kompak elektrik sepenuhnya Neta V pertama kali diperkenalkan secara tempatan semasa Malaysia Autoshow 2023 yang diadakan di Malaysia Agro Exposition Park Serdang (MAEPS).

 

Kemudian diumumkan bahawa 100 pelanggan pertama yang membuat tempahan semasa acara autoshow sehingga 7 Mei akan ditawarkan diskaun pakej nilai istimewa terhad sehingga RM10,000.

 

Ini akan terus menurunkan harga kepada RM89,800. Pada masa itu ia bukan sahaja mendapat pengiktirafan serta-merta sebagai EV paling mampu milik negara setakat ini tetapi juga satu-satunya EV yang berharga di bawah paras RM100,000 sehingga Dolphin BYD secara rasminya dilancarkan pada harga RM99,900. - DagangNews.com