Johor Plantations jana RM3 bilion menerusi dua program sukuk  | DagangNews Skip to main content

Johor Plantations jana RM3 bilion menerusi dua program sukuk 

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 7 Ogos - Johor Plantations Group Bhd merancang untuk mengumpul sehingga RM3 bilion melalui Program Islamic Commercial Papers (ICP) selama tujuh tahun dan Program Nota Jangka Sederhana Islam (IMTN) berterusan berasaskan prinsip syariah Wakalah Bi Al- Istithmar.

 

JPG berkata dana yang diperoleh daripada dua program sukuk itu akan digunakan untuk membiayai semula sebarang pinjaman sedia ada atau pembiayaan patuh syariah dan untuk modal kerja, pemerolehan, pelaburan, perbelanjaan modal dan tujuan am korporat.

 

“Tempoh setiap sukuk wakalah-ICP yang akan diterbitkan di bawah Program ICP hendaklah sekurang-kurangnya satu bulan tetapi tidak melebihi 12 bulan, manakala tempoh setiap sukuk wakalah-IMTN yang akan diterbitkan di bawah Program IMTN hendaklah sekurang-kurangnya satu tahun mengikut pilihan penerbit," kata syarikat kelapa sawit yang disokong Johor Corp itu dalam makluman kepada Bursa Malaysia pada Selasa.

 

Program ICP dan Program IMTN telah diberi penarafan kredit P1 dan AA1 masing-masing oleh RAM Rating Services Bhd.

 

 

 

 

"Penilaian itu disokong oleh kedudukan mantap JPG sebagai penanam bersaiz sederhana dengan metrik produktiviti yang baik, profil umur sawit muda dan kedudukan kewangan yang sihat," kata RAM dalam satu kenyataan berasingan.

 

"Penilaian JPG juga mendapat manfaat daripada hubungan kukuhnya dengan Johor Corp, syarikat induk utamanya dan agensi pembangunan negeri Johor, yang mana ia berkongsi hala tuju strategik yang sama dan hubungan operasi yang rapat," tambah agensi penarafan itu.

 

Maybank Investment Bank Bhd telah dilantik sebagai penasihat utama untuk program sukuk, dan sebagai pengatur utama bersama dengan CIMB Investment Bank Bhd.

 

 

jpg

 

 

JPG membuat penampilan sulungnya di Pasaran Utama Bursa Malaysia pada 9 Julai 2024 dengan harga tawaran awam permulaan sebanyak 84 sen. Dalam masa lebih kurang sebulan, kaunter telah mendapat 3.6%. - DagangNews.com