Kapal Mero-3 FPSO yang dibina MISC untuk projek Petrobas kini ikut jadual setelah terlewat 6 bulan | DagangNews Skip to main content

Kapal Mero-3 FPSO yang dibina MISC untuk projek Petrobas kini ikut jadual setelah terlewat 6 bulan

Kapal Mero-3 FPSO serupa dengan kapal yang dibina MISC untuk meneroka minyak di pesisir laut Brazil. - Gambar NS Energy
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 26 Mei - MISC Bhd lebih optimistik terhadap kemajuan kapal pengeluaran, penyimpanan dan pemunggahan terapung (FPSO) Mero-3 yang sedang dibina untuk medan Mero ultra dalam laut kendalian Petrobras di luar pesisir Brazil.

 

CGS-CIMB Research berkata, sasaran MISC untuk penghantaran Mero-3 FPSO pada Mei 2024 kekal tidak berubah, iaitu enam bulan lewat daripada garis masa penghantaran asal disebabkan kelewatan berkaitan COVID-19 di China dan isu rantaian bekalan.

 

“Perbincangan antara MISC dan penyewa Petrobras mengenai pemulihan kos dan penepian ganti rugi terbuai masih diteruskan.

 

"Berita baiknya ialah MISC kelihatan lebih yakin dengan garis masa projek selepas penutupan pandemik ditarik balik di China pada Januari 2023," kata firma penyelidikan itu dalam satu laporan.

 

Firma ini juga percaya bahawa MISC tidak lagi mempertimbangkan untuk memindahkan projek itu ke Dubai, tetapi mungkin akan meneruskan kerja-kerja integrasi penuh di CIMC Raffles, Yantai, China. Berdasarkan kemas kini daripada MISC, ia berkata projek FPSO telah siap 85% pada akhir Mac 2023.

 

Sementara itu, RHB Research berkata bahawa profil pendapatan MISC dijangka kekal stabil dengan nisbah terma-to-spot dalam bahagian petroleum meningkat kepada 84:16 pada suku pertama 23 (1S23) daripada 77:23 pada 4Q22, memandangkan lebih banyak kapal Aframax telah diletakkan pada piagam penggal.

 

RHB Research berkata keuntungan bersih MISC pada RM612.9 juta pada suku pertama tahun kewangan 2023 (berbanding RM376.4 juta dalam tempoh yang sama setahun lalu) datang tanpa sebarang kejutan.

 

Ini adalah hasil daripada kadar kapal tangki yang lebih kukuh dan bahagian luar pesisir yang lebih baik dengan ketiadaan peruntukan kos Mero 3.

 

"Kami terus menyukai syarikat itu kerana aliran tunai operasinya yang stabil dengan jangkaan peningkatan daripada Mero 3 bermula pertengahan 2024 dan penilaian tidak menuntutnya sebanyak 14 kali tahun kewangan 2024 meramalkan harga kepada pendapatan," tambahnya.

 

Dari segi tinjauan, MIDF Research menyatakan bahawa pemain huluan telah meningkatkan perbelanjaan perbelanjaan modal mereka di bawah tanggapan harga minyak yang stabil tetapi dinaikkan dan permintaan minyak yang bertambah baik dijangka pada 2023.

 

“Selepas itu, kami percaya pasaran FPSO akan terus berkembang seiring dengan permintaan yang lebih tinggi untuk operasi penerokaan dan pengeluaran di Amerika Selatan dan Afrika Barat,” tambah MIDF Research.

 

Sehingga 1Q23, MISC mempunyai 37 FPSO atas pesanan, yang mana 16 pesanan adalah dari Brazil. - DagangNews.com