Kenanga Research kekal penarafan 'neutral' terhadap sektor pelabuhan kesan gangguan laluan perkapalan global | DagangNews Skip to main content

Kenanga Research kekal penarafan 'neutral' terhadap sektor pelabuhan kesan gangguan laluan perkapalan global

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 9 Julai - Kenanga Research mengekalkan penarafan 'neutral' terhadap sektor pelabuhan dan logistik selepas mengambil kira cabaran berterusan daripada gangguan laluan perkapalan global dan peraturan alam sekitar yang memberi kesan kepada laluan perdagangan.

 

Katanya, gangguan laluan dari Laut Merah telah memanjangkan masa penghantaran, menjejaskan koridor Asia-Eropah kesan kelembapan dalam pertumbuhan perdagangan barangan global bagi 2024 disebabkan gangguan operasi di Terusan Panama. 

 

"Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) menyemak semula unjurannya terhadap pertumbuhan jumlah perdagangan global kepada 2.6% daripada 3.3% sebelumnya, memetik paras air yang berkurangan di Terusan Panama akibat keadaan kemarau yang teruk.

 

"Ini meningkatkan lagi kesan lencongan laluan perjalanan perkapalan melalui Tanjung Harapan, melemahkan kecekapan syarikat perkapalan yang beroperasi di rantau ini.

 

"Peraturan pelepasan karbon yang lebih ketat daripada Pertubuhan Maritim Antarabangsa (IMO) dan Mekanisme Pelarasan Sempadan Karbon (CBAM) Kesatuan Eropah (EU) memberikan cabaran tambahan," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma penyelidikan itu berkata, peraturan itu mewajibkan keamatan karbon yang dipertingkatkan bagi kapal dan mengenakan harga karbon ke atas import ke EU, yang berpotensi memberi kesan kepada pengeluaran kontena dari Asia ke Eropah, terutamanya yang menjejaskan pengeksport utama seperti China.

 

Katanya, di sebalik cabaran itu, firma penyelidikan itu berkata, sektor logistik domestik Malaysia bagaimanapun akan menerima manfaat disokong pasaran e-dagang yang berkembang maju.

 

Dengan e-dagang tempatan diunjurkan berkembang pada kadar pertumbuhan terkompaun (CAGR) 7%, mencecah RM1.9 trilion menjelang 2027, terdapat peningkatan permintaan untuk hab pengedaran, gudang dan kemudahan storan sejuk untuk menyokong pengurusan rantaian bekalan yang cekap dan penghantaran tepat pada masanya strategi.

 

"Prestasi sektor itu berkemungkinan bergantung kepada mengalihkan gangguan perdagangan global an menyesuaikan diri dengan peraturan alam sekitar yang ketat sambil memanfaatkan peluang yang dibentangkan oleh landskap e-dagang Malaysia yang semakin berkembang," katanya.- DagangNews.com