Kenanga Research kekal saranan 'overweight' terhadap sektor perbankan | DagangNews Skip to main content

Kenanga Research kekal saranan 'overweight' terhadap sektor perbankan

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 2 Okt -Kenanga Research mengekalkan saranan 'overweight' terhadap sektor perbankan dengan pertumbuhan pinjaman berada di landasan terbaik bagi menamatkan tahun ini pada kadar 4% hingga 4.5%.

 

Firma penyelidikan itu berkata, ia mengatasi ramalan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dalam sebanyak 3.7% disokong permintaan tinggi bagi pinajaman gadai janji kerana fokus beralih kepada perumahan mampu milik.

 

Mereka juga berpandangan bahawa OPR kekal pada 3% sepanjang 2024 memandangkan Amerika Syarikat (AS) kurang memuncak.

 

"Ia seharusnya membolehkan bank memperoleh semula margin faedah bersih (NIM) dalam persaingan pasca deposit 2024.

 

"Bagi suku keempat tahun ini, kami masih mencari jenama yang boleh menunjukkan pertumbuhan berterusan dalam hasil dividen dan pulangan ke atas ekuiti," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma penyelidikan itu berkata, pinjaman perniagaan akan berkurangan selaras dengan prestasi ekonomi yang lebih rendah, tetapi dengan perlindungan daripada pinjaman isi rumah yang berterusan (iaitu untuk harta kediaman).

 

Mereka mendapati bahawa bakal pemilik rumah kekal sebagai peserta yang menyokong dalam pasaran, tetapi dengan minat berubah kepada unit rumah mampu milik yang lebih baharu yang kini lebih peka terhadap aliran tunai.

 

"Sebelum ini, dicatatkan bahawa urus niaga pasaran sekunder mendahului pasaran gadai janji apabila OPR kekal pada 1.75% apabila pembeli memanfaatkan kadar faedah yang lebih rendah ketika itu.

 

"Kami percaya bahawa OPR berkemungkinan kekal pada 3% untuk baki tahun ini dengan mesyuarat Jawatankuasa Dasar Monetari (MPC) November 2023 belum selesai.

 

Pilihan utama Kenanga Research bagi bank modal besar ialah CIMB (outperform; TP: RM6.30) memandangkan prospek pertumbuhan pendapatannya yang kukuh disokong oleh jejak serantau dan kumpulan tindanan kepada pendapatan terbesar dalam industri yang mungkin diterjemahkan kepada kejutan pembayaran dalam CY24.

 

Dalam ruang bermodal kecil, Alliance Bank (outperform; TP: RM4.30) mungkin sekali lagi menjadi tumpuan memandangkan asasnya yang setanding dengan rakan setaranya yang bermodal besar. - DagangNews.com