Kerajaan bakal keluarkan pendahuluan RM190.15 juta kepada kontraktor LCS sebagai modal kerja | DagangNews Skip to main content

Kerajaan bakal keluarkan pendahuluan RM190.15 juta kepada kontraktor LCS sebagai modal kerja

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 26 Jan - Ocean Sunshine Bhd (OSB) milik Menteri Kewangan Inc (MOF Inc) akan mengeluarkan RM190.15 juta untuk membiayai modal kerja kontraktor kapal tempur pesisir (LCS) Lumut Naval Shipyard Sdn Bhd (LNS) yang dahulunya dikenali sebagai Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd, menerusi kaedah terbitan saham.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, Boustead Heavy Industries Corp Bhd (BHIC) — yang memiliki 20.77% kepentingan dalam LNS melalui milik penuh Perstim Industries Sdn Bhd (PISB) — berkata LNS akan menerbitkan 240 juta saham baharu kepada pemegang saham syarikat sedia ada, mewakili 185% daripada asas saham pembuat kapal, pada RM1 setiap satu.

 

BHIC menyatakan bahawa cadangan terbitan saham itu dimulakan oleh OSB, yang memiliki baki 79.23% dalam LNS. MOF Inc juga memegang satu saham khas dalam LNS.

 

"Terbitan yang dicadangkan itu dilaksanakan oleh LNS dengan niat untuk memanfaatkan pendahuluan pemegang saham oleh OSB untuk tujuan modal kerja LNS," kata kumpulan itu.

 

Di bawah pelaksanaan terbitan saham itu, 190.15 juta saham akan diterbitkan kepada OSB dengan pertimbangan RM190.15 juta, manakala 49.85 juta saham lagi akan diterbitkan kepada PISB tanpa sebarang kos.

 

Menurut BHIC, tiada sebarang balasan yang perlu dibayar bagi saham yang diterbitkan kepada PISB kerana 49.85 juta saham yang diperuntukkan akan dipindahkan kepada OSB.


 

bhic

 


Perlu diingat bahawa OSB sedang mengambil alih 20.77% kepentingan PISB dalam LNS pada harga RM1. Perjanjian itu pada mulanya ditandatangani pada Ogos tahun lalu dan terbaharu tarikh akhir untuk memenuhi syarat dilanjutkan untuk kali keempat bulan ini.

 

Walau bagaimanapun, setakat pegangan saham semasa LNS dan berdasarkan pengiraan belakang sampul surat, pelaksanaan terbitan saham pembina kapal akan menyaksikan OSB mengawal 92.7% LNS, manakala pegangan PISB akan dicairkan kepada 7.3%.

 

BHIC baru-baru ini menyelesaikan terbitan saham baharu di bawah penyelesaian hutang RM417 juta, yang dikatakan menyebabkan pegangan Boustead Holdings Bhd dalam kumpulan itu meningkat kepada 72.38%.

 

Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) menswastakan Boustead Holdings pada Jun 2023.

 

Kerajaan lengkapkan pemerolehan 68.85% pegangan LNS daripada Boustead

 

Melihat kepada 79.23% OSB dalam LNS, menurut pemfailan BHIC, difahamkan bahawa syarikat milik kerajaan itu telah menyelesaikan pengambilalihan 68.85% kepentingan Boustead Holdings dalam pembuat kapal itu. Ia telah memperoleh 10.38% lagi pegangan dalam LNS daripada LTAT.

 

LNS, kontraktor projek LCS yang bermasalah, membingungkan projek pertahanan negara mengakibatkan lebihan kos daripada RM6 bilion kepada RM9.18 bilion dan kemudian RM11.22 bilion, manakala penghantaran yang disasarkan enam kapal dikurangkan kepada lima.


 

LCS

 


Berdasarkan pelan awal, kapal pertama sepatutnya dihantar lebih empat tahun lalu pada 2019. Di bawah pelan yang disemak, kapal itu dijadualkan dihantar pada Ogos 2026, April 2027, Disember 2027, Ogos 2028 dan April 2029.

 

Akibat kelewatan dan kos yang meningkat, kerajaan telah mengambil alih kontraktor utama LNS yang sarat menanggung hutang projek daripada pemegang saham semasanya, termasuk Boustead Holdings dan LTAT. - DagangNews.com