Kerajaan dipersoal atas keputusan hapuskan kategori beras, Mydin minta penjelasan | DagangNews Skip to main content

Kerajaan dipersoal atas keputusan hapuskan kategori beras, Mydin minta penjelasan

Datuk Dr Ameer Ali Mydin

KUALA LUMPUR 16 Feb - Keputusan kerajaan baru-baru ini untuk memansuhkan kategori beras putih tempatan (SST) dan beras putih import (SSI) telah mencetuskan kekeliruan dan kebimbangan dalam kalangan pihak berkepentingan, dan kini meminta penjelasan berhubung langkah itu.

 

Pengarah Urusan rangkaian pasar raya besar Mydin Datuk Dr Ameer Ali Mydin telah mempersoalkan rasional di sebalik menggantikan kategori sedia ada dengan kategori “nasi putih Malaysia Madani” baharu di seluruh negara.

 

“Adalah mustahil untuk kerajaan menghapuskan SSI kerana ia adalah beras import. Apa yang akan berlaku kepada SSI?

 

“Adalah mustahil untuk menurunkan harga SSI daripada RM40 setiap 10kg kepada RM30. Ini akan menyebabkan kekurangan dalam pasaran. Industri memerlukan penjelasan,” portal berita Free Malaysia Today memetik beliau sebagai berkata.

 

Pengumuman mengenai pengenalan beras putih Malaysia Madani, berharga RM30 untuk beg 10kg dan dijangka memasuki pasaran pada 1 Mac ini dibuat oleh pengerusi jawatankuasa harga makanan majlis tindakan sara hidup negara Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal.

 

“Sebekas 5kg beras putih Malaysia Madani akan dijual pada harga RM15.50 setiap satu dan satu beg 1kg pada harga RM3.50,” tambahnya.

 

Menurut Syed Hussin, kategori beras baharu itu bertujuan menyelaraskan klasifikasi dan penetapan harga beras putih di negara ini.

 

Bagaimanapun, Ameer meminta penjelasan lanjut sama ada penjualan kategori SST dan SSI akan dihentikan sepenuhnya. Beliau turut membangkitkan kebimbangan sama ada nasi putih Malaysia Madani akan setara dengan varian SST atau SSI semasa dari segi kualiti dan harga.

 

“Isunya ialah sama ada beras putih Malaysia Madani yang akan dijual sebenarnya SST kini dijual pada harga RM26 setiap beg 10kg atau SSI pada harga RM40 setiap beg 10kg.”

 

 

iktisad

 

 

Di sebalik ketidaktentuan, beliau berterima kasih kepada kerajaan atas pengumuman itu, percaya tanda harga RM30 setiap 10kg untuk beras putih Malaysia Madani adalah "benar-benar berdaya saing".

 

Sementara itu, Presiden Persatuan Pengguna Subang dan Shah Alam, Selangor (Cassa) Dr Jacob George membangkitkan kebimbangan sama ada pihak berkepentingan dirujuk sebelum keputusan Putrajaya untuk memansuhkan kategori SST dan SSI.

 

Beliau menyatakan hasrat untuk mendengar terus daripada kerajaan sebelum membuat sebarang pendapat muktamad mengenai perkara itu.

 

"Mari kita tunggu dan lihat sama ada pengumuman ini dibuat hanya untuk kepentingan beliau (Syed Hussin) sendiri atau sebagai tindak balas untuk menangani isu itu hingga ke akarnya." - DagangNews.com