Kes kritikal, kematian COVID-19 umur bawah 5 tahun meningkat - KKM | DagangNews Skip to main content

Kes kritikal, kematian COVID-19 umur bawah 5 tahun meningkat - KKM

Kes kritikal, kematian COVID-19 kanak-kanak bawah 5 tahun meningkat. - Kredit gambar Malaysia Now

Oleh MUHAMMAD ARIEF CHE SOH
arief@dagangnews.com

 

 

KUALA LUMPUR 4 Jun - Statistik kematian dan kes kritikal dalam kalangan kanak-kanak di bawah umur lima tahun akibat COVID-19 di negara ini semakin meningkat.

 

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) berkata,  sebanyak tiga kes kematian COVID-19 yang melibatkan kanak-kanak di bawah umur berkenaan dilaporkan sepanjang tahun 2020.

 

Lebih membimbangkan, bilangan kematian yang sama telah direkodkan dalam tempoh yang lebih singkat pada tahun 2021 melibatkan tiga kematian dalam tenpoh lima bulan pertama tahun 2021.

 

"Kes kanak-kanak yang memerlukan rawatan di Unit Rawatan Rapi (ICU) juga menunjukkan peningkatan yang ketara. 

 

"Pada tahun 2020, jumlah keseluruhan kes pediatrik yang menerima rawatan di ICU adalah sebanyak lapan (enam daripadanya berumur bawah 5 tahun).

 

"Manakala bagi tahun 2021 (sehingga Mei 2021), sebanyak 27 kes kanak-kanak memerlukan rawatan di ICU dan daripada jumlah itu, 19 kes adalah kanak-kanak berumur bawah 5 tahun," jelas KKM dalam satu hantaran di laman Facebook rasminya hari ini.

 

Sehubungan itu, KKM turut menyeru semua pihak untuk mengambil berat situasi yang serius dengan melindungi golongan berkenaan.

 

"Masyarakat terutamanya ibu bapa dan penjaga dapat memainkan peranan penting bagi melindungi mereka yang mempunyai imuniti yang rendah seperti bayi dan kanak-kanak agar terhindar dari virus COVID-19. 

 

"Binalah persekitaran yang selamat bagi mereka dengan mematuhi sepenuhnya semua SOP sedia ada dan segeralah dapatkan vaksin bagi golongan dewasa yang layak," jelas KKM lagi. 

 

Semalam, Malaysia mencatatkan sebanyak 8,209 kes jangkitan baharu melibatkan 8,145 kes tempatan dan 64 kes import.

 

Dalam pada itu, seramai 880 pesakit memerlukan rawatan di Unit Rawatan Rapi (ICU) dan 446 memerlukan bantuan alat pernafasan. - DagangNews.com