METAVERSE masih baru dan pengamal undang-undang masih belum mengkaji baik dan buruk. Dengan cepat mendahului ruang, metaverse perlu perhatian.
Metaverse menonjol dan ramai yang menimbulkan kebimbangan tentang potensi risiko dalam persekitaran di mana sempadan antara dunia fizikal dan maya terus kabur.
Metaverse ialah dunia realiti maya yang dicirikan oleh pengalaman tiga dimensi, berbilang deria berbanding dengan internet dua dimensi semasa. Teks dan imej pada skrin rata.
Pertimbangan kritikal untuk metaverse dalam menangani keperluan membina ekosistem yang dipercayai dalam teknologi yang dibangunkan.
Ekosistem membentuk pembinaan dalam algoritma, struktur, rangka kerja, peraturan dan dasar dalam kitaran pembangunan perkakasan dan perisian untuk menangani elemen keselamatan, privasi dan keselamatan yang berbeza dalam DNA teknologi.
Dalam dunia maya cara data dikongsi perlu dipertimbangkan dengan lebih teliti untuk memastikan privasi. Dimensi kedua yang perlu dipertimbangkan dalam privasi pembangunan metaverse ialah menghapuskan berat sebelah yang akan membawa kepada penyesuaian tidak inklusif atau berniat jahat terhadap dunia nyata.
Melibatkan diri dalam metaverse akan membentuk penggunaan teknologi baru muncul yang integratif. Selalunyamemerlukan proses pengesahan keselamatan kotak terbuka menyeluruh bagi perlindungan yang disediakan dalam persekitaran terhadap pelanggaran kerahsiaan, integriti atau aspek keselamatan yang lain.
Ekosistem kepercayaan ini akan menyumbang kepada mewujudkan kewujudan yang stabil, inklusif dan bertujuan bagi kewujudan maya dan mendalam.
Untuk memahami bagaimana risiko kepada keselamatan boleh menjadi lebih berleluasa dalam metaverse, binaan utama masa depan digital ini harus dikongsi.
Pusat kepada konsep metaverse ialah idea persekitaran maya, 3D yang boleh diakses dan interaktif dalam masa nyata akan menjadi medium transformatif untuk penglibatan manusia.
Walaupun bukan kewujudan yang mengasyikkan sepenuhnya, berkemungkinan ramai orang menghabiskan lebih banyak masa untuk menggabungkan interaksi luar talian dan maya, menuju ke arah realiti campuran (MR).
Pelanggaran privasi dan keselamatan ialah laluan yang boleh menjejaskan keselamatan interaksi dan pengguna.
Mengambil langkah ke belakang dan melihat konteks digital semasa, risiko bahaya sudah semakin meningkat.
Satu daripada tiga (34%) responden kepada tinjauan global Impak Ekonomi diminta melakukan sesuatu yang eksplisit secara seksual dalam talian yang mereka tidak selesa semasa zaman kanak-kanak.
Peningkatan sebanyak 77% dalam bahan seksual kanak-kanak yang dihasilkan sendiri dari 2019 hingga 2020.
Malah sebelum COVID-19, lebih separuh daripada kanak-kanak perempuan dan wanita muda telah mengalami penderaan dalam talian.
Berkongsi imej, video atau maklumat peribadi tanpa persetujuan dikenali sebagai doxxing adalah isu yang paling membimbangkan bagi gadis dan wanita muda di seluruh dunia.
Risiko sudah tinggi, terutamanya bagi kumpulan yang terdedah.
Menyumbang kepada metaverse dengan cara yang bertanggungjawab akan memerlukan penyelidikan, kerjasama dan pelaburan dalam keselamatan.
Ini penting memandangkan risiko digital dalam metaverse akan terasa lebih nyata berdasarkan cara otak mentafsir pengalaman mendalam penyelidikan menunjukkan penyalahgunaan dalam realiti virtual adalah jauh lebih traumatik daripada dunia digital lain.
Terdapat banyak cara risiko semasa boleh diburukkan lagi dalam metaverse. Pertama, bergantung pada cara ruang digital ini ditadbir, terdapat risiko hubungan yang tidak diingini dalam persekitaran multimodal yang lebih mengganggu.
Kalau seseorang yang tidak kenali atau tidak mahu berinteraksi, menghubungi melalui pemesejan, berkawan atau sebaliknya cuba menghubungi kami di platform seperti Instagram, Facebook atau sebagainya keupayaan mereka untuk menghubungi kebanyakannya terhad kepada memanjangkan mesej berasaskan teks, foto, emoji, dan sebagainya.
Bayangkan individu yang tidak diingini boleh masuk ke ruang maya seseorang dan berdekatan dengan orang itu dalam metaverse. Tanpa mekanisme yang kukuh untuk melaporkan, mencegah dan bertindak mengenai perkara ini dalam masa nyata, ini boleh membawa kepada kelakuan yang tidak diingini.
Dengan teknologi haptik, risiko yang memudaratkan dalam metaverse akan terasa lebih nyata tidaklah dibuat-buat memandangkan banyak syarikat sedang berusaha untuk memasukkan sentuhan sebagai sensasi tambahan dalam realiti yang mengasyikkan.
Kandungan berbahaya yang membiak terlalu cepat dalam kehidupan digital semasa boleh menterjemah dalam metaverse kepada lebih banyak kandungan grafik, 3D dan pendengaran yang tidak diingini. Terasa lebih mengganggu dan mempunyai kesan yang lebih besar disebabkan oleh sifat multideria persekitaran di mana ia dibiakkan.
Peningkatan mata wang maya selalunya boleh menjadi satu lagi cabaran dalam percambahan kandungan dan aktiviti berbahaya dalam talian.
Sebagai contoh, dikatakan bahawa kanak-kanak menggunakan avatar mereka untuk menyediakan tarian pusingan dalam kelab jalur maya sebagai balasan kepada mata wang maya.
Mata wang kripto ialah pilihan popular bagi mereka yang membeli kerana kawalan terdesentralisasi dan kebebasan mereka daripada institusi kewangan juga memastikan tidak mahu dikenali.
Memandangkan peranan yang dijangka dimainkan oleh mata wang digital dalam metaverse, insentif kewangan dan struktur pembayaran yang membawa kepada percambahan kandungan berbahaya berkemungkinan besar akan meningkat dari segi saiz dan kerumitan dengan peralihan ke web 3.0 ini.
Terdapat risiko tambahan daripada penjejakan dan pengekalan data biometrik, menyediakan platform dengan kualiti maklumat baharu yang terdiri daripada identiti sebenar anda digabungkan dengan rangsangan. Menunjukkan perkara unik yang mungkin anda fikirkan dan suka dan inginkan.
Banyak syarikat, pakar akademik dan masyarakat sivil, pengawal selia, menyokong undang-undang dan peraturan baharu supaya perkara yang tidak dibenarkan di dunia nyata turut dijenayahkan dalam ruang dalam talian.
Jika pendedahan tidak senonoh adalah jenayah di jalanan mengapa tidak pada telefon atau komputer.
Ada negara yang mengharamkan penderaan seksual berasaskan imej, di mana gambar peribadi dikongsi tanpa kebenaran.
Banyak negara kekurangan undang-undang untuk bentuk penderaan digital yang baru muncul di mana wajah wanita boleh ditumpangkan pada video lucah dan dikongsi di platform pemesejan.
Banyak negara lain seperti Malaysia ketinggalan dalam mekanisme dan fungsi pengawalseliaan tersebut. Perkara yang sama berlaku dalam melindungi kanak-kanak dalam talian.
Masyarakat akan melindungi kanak-kanak dalam dunia fizikal, tetapi masih belum melihatnya dengan cara yang sama di sisi digital. Mengemas kini undang-undang untuk digunakan dalam konteks digital akan menjadi komponen utama dalam mengawal metaverse.
Sesungguhnya metaverse ada buruknya dan memerlukan pihak undang-undang tempatan untuk mengkaji.
Kita hanya pengguna. - DagangNews.com