Ketua Menteri Pulau Pinang saman jutawan Tan Kok Ping berhubung isu dakwaan penjualan tanah | DagangNews Skip to main content

Ketua Menteri Pulau Pinang saman jutawan Tan Kok Ping berhubung isu dakwaan penjualan tanah

Chow Kon Yeow (kiri) memfailkan saman fitnah terhadap Tan Sri Tan Kok Ping berhubung kenyataan Tan mengenai penjualan tanah negeri tahun lepas.

KUALA LUMPUR 4 Jan - Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow memfailkan saman fitnah terhadap jutawan, Tan Sri Tan Kok Ping berhubung kenyataan Tan mengenai penjualan tanah negeri tahun lepas.

 

Chow dalam kenyataan mendakwa, Tan sengaja membuat kenyataan fitnah berhubung penjualan tanah kepada Umech Construction Sdn Bhd, walaupun perjanjian itu telah digugurkan.

 

"Tan sengaja membuat kenyataan fitnah dalam bahasa Mandarin semasa sidang media yang dikira untuk menyerang watak, kredibiliti, kecekapan dan keupayaan saya sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang dan Pengerusi Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC)," katanya.

 

Chow berkata, saman itu dimulakan kerana Tan tidak cuba memohon maaf atau menarik balik kenyataannya.

 

Menurut kenyataan tuntutan yang disediakan kepada FMT, Tan memanggil Chow "tidak cekap, jahil dan tidak tahu malu" dalam bahasa Mandarin pada sidang akhbar pada 18 Oktober tahun lepas.

 

Chow berkata, enam akhbar harian bahasa Cina telah melaporkan kenyataan Tan, yang kemudiannya ditulis semula oleh media lain. Beliau berkata, kenyataan itu "memfitnah dan telah memperlekehkannya dalam pejabat, profesion dan panggilannya".

 

"Kenyataan fitnah itu terdiri daripada perkataan Cina yang sangat menghina, sangat menyinggung perasaan dan sangat mencederakan watak, kredibiliti dan reputasi seseorang. Penggunaan kata-kata ini jelas menggambarkan niat jahat Tan untuk memfitnah Chow," kata kenyataan itu.

 

Kenyataan Tan itu telah "menghancurkan" kedudukan Chow di mata orang ramai sebagai ketua menteri dengan perwatakan, kredibiliti, keupayaan dan kebijaksanaan untuk melaksanakan tugas dan tugasnya, dakwaan itu selanjutnya dibaca.

 

"Tan memegang (dan masih memegang) jawatan berpengaruh dalam sebuah badan yang mewakili komuniti perniagaan Cina di negeri Pulau Pinang. Beliau membayangkan dirinya sebagai pemimpin masyarakat perniagaan Cina yang berani dan berani yang mampu berdepan dengan ketua menteri itu sendiri.

 

"Disebabkan paparan keberanian sedemikian, Tan berpeluang mendapat keuntungan daripada segi kewangan dan bukan kewangan," kata kenyataan itu.

 

Tan ialah presiden seumur hidup Dewan Perniagaan Cina Pulau Pinang.

 

Chow menuntut ganti rugi am, teruk dan teladan yang difikirkan sesuai oleh mahkamah. Tuntutan itu difailkan oleh firma guaman Simon Murali and Co dan akan disemak oleh pendaftar Mahkamah Tinggi pada 24 Jan. - DagangNews.com