Khazanah perjelas pelaburan RM27 juta di dalam FashionValet dan kemudian menjual saham kepada NXBT | DagangNews Skip to main content

Khazanah perjelas pelaburan RM27 juta di dalam FashionValet dan kemudian menjual saham kepada NXBT

KUALA LUMPUR 5 Sept - Dana kekayaan negara Khazanah Nasional Bhd memperjelaskan keputusannya untuk menyokong pengasas tempatan dan ekosistem permulaan, termasuk pelaburan RM27 juta dalam FashionValet (FV) pada 2018.

 

"Khazanah merujuk kepada artikel berita dan ulasan terkini mengenai pelaburan kami dalam FV dan ingin menangani salah tanggapan dan ketidaktepatan.

 

"Sebagai pelabur pasaran swasta, Khazanah kerap melabur dan melupuskan aset berdasarkan kedudukan pelaburan kami dan strategi peruntukan portfolio," kata seorang jurucakap kepada Business Times melalui e-mel.

 

 

 

Jurucakap itu berkata bahawa komitmen Khazanah juga dipamerkan melalui pemerolehan lengkap Pengurusan Modal Teroka Malaysia (MAVCAP) dan Penjana Kapital, yang membawa kepada penubuhan dana dana nasional yang bertujuan untuk menyokong ekosistem permulaan usahawan tempatan, start-ups, modal teroka, dan program usaha niaga korporat melalui kerjasama dengan rakan kongsi domestik dan antarabangsa.

 

Kenyataan Khazanah dibuat sebagai reaksi kepada laporan oleh portal berita bahawa perintis e-dagang Malaysia FV telah dijual dalam jualan murah kepada firma pelaburan tempatan NXBT Partners.

 

Ini menimbulkan perbincangan dalam kalangan rakyat Malaysia yang mempersoalkan penilaian urus niaga itu.

 

Siaran di X oleh @FreeMsian menyerlahkan kebimbangan mengenai keputusan Khazanah untuk menjual FV untuk jumlah yang berkurangan.

 

Pada 31 Dis 2023, Khazanah memegang sembilan peratus kepentingan dalam Fashion Valet.

 

"Bagaimanakah Khazanah menjual 50 peratus di bawah nilai saksama tetapi apabila mereka membeli, mereka membayar di atas bumbung?" jawatan itu dibaca.

 

"Daripada RM100 juta kepada hanya RM1 juta, tidak termasuk kos pegangan untuk pelaburan penipuan ini?"

 

Catatan itu merujuk tweet oleh @EkonomiRakyatMY yang memetik laporan Asia Tech Review (ATR) yang menunjukkan NXBT Partners kini memegang 51.25 peratus kepentingan dalam FV selepas memperoleh saham daripada Khazanah, Permodalan Nasional Bhd milik kerajaan dan pelabur lain pada harga kira-kira AS$1. 1 juta (RM4.79 juta).

 

"Itu menunjukkan FV kini bernilai lebih sedikit daripada AS$2 juta (RM8.71 juta). Itu menjunam dengan ketara daripada penilaian pasca wang sebanyak S$104.5 juta (RM348.68 juta) apabila ia mengumpul wang daripada Khazanah pada 2019," lapor ATR.

 

ATR melaporkan bahawa NXBT Partners ialah entiti pelaburan peribadi yang dimiliki oleh usahawan Malaysia Afzal Abdul Rahim, yang terkenal dengan peranannya sebagai ketua pegawai eksekutif Time dotCom Bhd, sebuah syarikat telekomunikasi bernilai RM9.4 bilion.

 

Time dotCom, yang menggaji kira-kira 1,400 kakitangan, juga merupakan sebahagian daripada portfolio pelaburan Khazanah. - DagangNews.com