Kilang baharu AT&S di Kulim hasilkan substrat litar bersepadu termaju untuk AMD menjelang akhir 2024 | DagangNews Skip to main content

Kilang baharu AT&S di Kulim hasilkan substrat litar bersepadu termaju untuk AMD menjelang akhir 2024

KULIM 24 Jan - Austria Technologie & Systemtechnik AG (AT&S) akan mula membekalkan substrat litar bersepadu (IC) termaju yang akan dihasilkan di kilang baharunya di Kulim, Kedah kepada gergasi semikonduktor Amerika Syarikat (AS), Advanced Micro Devices Inc (AMD) untuk digunakan dalam pemproses pusat data mereka menjelang akhir 2024.



Ketua Pegawai Eksekutif AT&S, Andreas Gerstenmayer berkata, firma Austria itu sudah melabur lebih RM5.12 bilion di Kampus AT&S yang merupakan tapak pengeluaran pertama kumpulan di Asia Tenggara. 

 

"Kilang baharu kami di Kulim akan memulakan pengeluaran siri substrat IC bagi mikrocip generasi akan datang untuk pengkomputeran berprestasi tinggi, pusat data dan aplikasi AI (kecerdasan buatan) pengeluar terkemuka seperti AMD,” katanya pada sidang media semalam, sehari sebelum pembukaan rasmi Kampus AT&S di Taman Teknologi Tinggi Kulim.

 

AT&S, yang juga terdapat di Nanjangud, India, Chongqing dan Shanghai di China, dan Ansan, Korea Selatan, telah membina kemudahan tercanggih baharu di Kulim, dengan pelaburan terancang kira-kira 1.7 bilion Euro di bawah Fasa 1 projek itu.

 

CEO
Andreas Gerstenmayer

 

Pelaburan awal itu adalah yang terbesar kumpulan untuk sesuatu projek. Ia juga merupakan pelaburan tunggal terbesar yang pernah dilakukan syarikat Austria itu di Malaysia.

 

Kerja pembinaan bermula pada November 2021, dan operasi komersial disasarkan bermula sebelum akhir tahun ini.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Firma Austria AT&S labur RM8.5 bilion di Malaysia

 

“Kami berbangga kerana telah membina kilang substrat IC paling moden di dunia dalam tempoh yang singkat, dan di sebalik semua cabaran, contohnya pandemik COVID-19, kami dapat menyediakan teknologi yang diperlukan dan kapasiti tepat pada masanya sebaik sahaja pasaran pulih,” kata Gerstenmayer.

 

AT&S kini mempunyai 14,000 pekerja di seluruh dunia. Fasa pertama projek Kulim, yang disifatkan Gerstenmayer sebagai "kilang pengeluaran utama", dijangka membawa kepada penciptaan 6,000 pekerjaan baharu, termasuk untuk 4,500 pekerja kolar biru.

 

“Dengan pelaburan AT&S di Malaysia, kami mewujudkan beribu-ribu pekerjaan berteknologi tinggi di rantau ini. Menjelang akhir tahun ini, kami akan mewujudkan hampir 2,500 pekerjaan baharu, dengan 1,500 pekerja kolar biru akan bekerja di persekitaran yang sangat canggih. Ini akan membantu untuk menyediakan rangka kerja untuk pertumbuhan masa depan kami di Malaysia,” kata Gerstenmayer.

 

Substrat IC menyediakan sambungan antara cetakan silikon dan PCB, terdiri daripada beberapa lapisan dan teras sokongan di tengah dan ia mengandungi laluan konduktor yang melebihi ketumpatan PCB konvensional. Ia digunakan untuk pengkomputeran tepi awan, pusat data dan ladang pelayan, serta untuk peranti pengguna.

 

Naib Presiden Korporat Bahagian Pembuatan AMD, Scott Aylor berkata, AT&S akan mengeluarkan substrat IC termaju, bahagian penting pemproses pusat data AMD berprestasi tinggi dan cekap tenaga.

 

“AT&S dengan teguh mengekalkan komitmennya kepada kami, dan menghantar kilang yang memenuhi jangkaan AMD dengan tepat pada masanya. Kami yakin bahawa AT&S ialah sumber tambahan sempurna bagi substrat IC berkualiti tinggi untuk pusat data kami,” katanya pada sidang akhbar itu.

 

Memandangkan hakikat bahawa keperluan kualiti AMD adalah sangat tinggi, AT&S telah menyediakan kemudahan dan meningkatkan kapasiti di kilang baharu di Kulim.

AT&S sudah mengusahakan teknologi baharu untuk substrat yang membolehkan pelanggannya menyepadukan bilangan cip yang tinggi ke dalam sistem pembungkusan yang pantas dan cekap bagi membantu menganalisis dan menghantar data dengan cepat dan boleh dipercayai dalam awan.

Bersama-sama dengan kilang sedia ada di Chongqing dan pusat penyelidikan dan pengeluaran baharu di Leoben, yang juga akan dibuka sebelum penghujung 2024, kilang AT&S Kulim dijangka meningkatkan pertumbuhan kumpulan di peringkat global, serta meningkatkan kepentingan tapaknya di Austria. - DagangNews.com