KLK peroleh RM500 juta pembiayaan lestari pertama daripada Maybank | DagangNews Skip to main content

KLK peroleh RM500 juta pembiayaan lestari pertama daripada Maybank

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 5 Dis - Maybank dan Kuala Lumpur Kepong Berhad (KLK) dengan sukacitanya mengumumkan kejayaan penubuhan pinjaman berkaitan kelestarian (SLL) pertama KLK sebanyak RM500 juta untuk keperluan modal kerja am kumpulan.

 

Dalam kenyataan media bersama hari ini, KLK dan Maybank berkata pencapaian ini menggariskan visi dan komitmen kedua-dua organisasi untuk mencapai hasil yang positif dan mampan.

 

Berkhidmat sebagai penasihat penstrukturan kelestarian tunggal, Maybank telah menstrukturkan SLL untuk menyelaraskan strategi kewangan KLK dengan komitmen kumpulan terhadap amalan bertanggungjawab terhadap alam sekitar dan sosial.

 

SLL sejajar dengan Prinsip Pinjaman Berkaitan Kemampanan 2023 yang digariskan oleh Persatuan Pasaran Pinjaman, Persatuan Pasaran Pinjaman Asia Pasifik dan Persatuan Pensindiketan dan Perdagangan Pinjaman, yang akan menampilkan mekanisme pelarasan harga yang ditanda aras terhadap pencapaian Sasaran Prestasi Kelestarian (SPTs) yang telah ditetapkan.

 

Petunjuk prestasi utama (KPI) yang dipilih mencerminkan komitmen KLK untuk mengurangkan keamatan gas rumah hijau, sejajar dengan matlamat kelestarian jangka panjang kumpulan.

 

Ketua Pegawai Operasi Kumpulan KLK, Lee Jia Zhang berkata kemudahan pembiayaan tersebut menunjukkan bagaimana manusia, planet dan perniagaan boleh berkembang maju dengan kelestarian.

 

 

Lee Jia Zhang
Lee Jia Zhang

 

 

“Kesediaan kami untuk menerima pembiayaan lestari merangkumi komitmen kelestarian kami yang diumumkan baru-baru ini, yang merangkumi bidang utama seperti pengurangan pelepasan karbon, pemuliharaan biodiversiti dan tanggungjawab sosial,” katanya dalam kenyataan tersebut.

 

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Perbankan Global Kumpulan Maybank, Datuk Muzaffar Hisham menambah bahawa pinjaman kelestarian pertama KLK menjadi langkah pertama untuk kerjasama selanjutnya dalam memacu inisiatif alam sekitar, sosial dan tadbiur urus (ESG) jangka panjang.

 

“Memandangkan Maybank menjadi rakan kongsi pilihan untuk menyediakan pembiayaan lestari dan peralihan menyeluruh, ia telah menyokong pelanggan dalam peralihan kepada jejak karbon rendah, menyumbang kepada masa depan lebih lestari,” tambahnya.  - DagangNews.com