KLK tamatkan kontrak dengan agensi pengambilan pekerja asing berikutan dakwaan amalan tidak beretika | DagangNews Skip to main content

KLK tamatkan kontrak dengan agensi pengambilan pekerja asing berikutan dakwaan amalan tidak beretika

KUALA LUMPUR 20 Jun - Kuala Lumpur Kepong Bhd (KLK) mengumumkan anak syarikatnya, KL-Kepong Rubber Products Sdn Bhd, tidak lagi ada sebarang hubungan kontrak dengan Agensi Pekerjaan UKHWAH Sdn Bhd berkuat kuasa serta-merta.

 

Secara khusus, sebarang gabungan kerja dengan SOS Manpower Service (SOS) akan dihentikan, kata syarikat itu.

 

KLK berkata penilaian pihak ketiga yang bebas memberikan cadangan untuk meningkatkan usaha wajar, prosedur operasi standard dan pengurusan aduan, yang KL-Kepong Rubber Products dan kumpulan itu komited sepenuhnya untuk melaksanakannya.

 

"KKL tetap komited untuk mematuhi piawaian antarabangsa dan undang-undang buruh yang mengawal pengambilan pekerja, di dalam dan di negara sumber, dan akan terus menguatkuasakan dasar bayaran tanpa pengambilan yang ketat untuk menjaga kebajikan pekerja tetamu kami.

 

"Kami mengambil serius semua laporan pemberi maklumat dan mengucapkan terima kasih kepada semua pihak berkaitan yang telah tampil dengan maklumat untuk membantu siasatan," kata KLK dalam satu kenyataan.

 

Pengumuman ini dibuat berikutan dakwaan terbaru mengenai amalan pengambilan pekerja yang tidak beretika terhadap SOS Manpower dan sub-agennya di Nepal.

 

Agensi bagi KL-Kepong Rubber Products di Malaysia untuk pekerja asing dari Nepal ialah Agensi Pekerjaan UKHWAH, yang seterusnya telah melantik SOS Manpower sebagai ejen di Nepal untuk membantu pengambilan pekerja dari negara tersebut. - DagangNews.com