KLK teruskan pencarian pengambilalihan di sebalik kegagalan urus niaga BPlant - penganalisis industri | DagangNews Skip to main content

KLK teruskan pencarian pengambilalihan di sebalik kegagalan urus niaga BPlant - penganalisis industri

KUALA LUMPUR 6 Okt - Kuala Lumpur Kepong Bhd (KLK) masih meneruskan rancangan penggabungan dan pengambilalihan, walaupun gagal dalam urus niaga RM1.15 bilion untuk mengambil alih Boustead Plantations Bhd (BPlant).

 

Terdapat beberapa sasaran penswastaan yang ketara di tengah-tengah penyatuan harga minyak sawit mentah (MSM) setakat tahun ini dan nilai perusahaan sektor purata yang menarik.

 

Mereka termasuk Sarawak Oil Palms Bhd, Ta Ann Holdings Bhd, TSH Resources Bhd, United Malacca Bhd dan BLD Plantation Bhd, menurut MIDF Research.

 

Firma penyelidikan itu menyatakan bahawa harga MSM telah disatukan kepada RM3,862 satu tan setahun setakat ini, manakala purata EV sektor itu berada pada RM39,163 sehektar yang ditanam.

 

"Kemampuan (untuk M&A) bukan isu besar kerana kunci kira-kira KLK kekal stabil dengan tunai RM2.78 bilion dan penggearan bersih kira-kira 40.6 peratus," tambahnya.

 

MIDF Research berkata penamatan perjanjian kerjasama strategik (SCA) dengan induk BPlant, Boustead Holdings Bhd dan syarikat induk Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) tidak mempunyai kesan material terhadap KLK.

 

SCA telah ditamatkan pada 4 Okt, dan Boustead akan memulangkan deposit sebanyak RM229.2 juta kepada KLK dalam tempoh 14 hari perniagaan dari 4 Okt, atau tarikh lain yang kemudiannya seperti yang dipersetujui antara kedua-dua pihak.

 

MIDF Research telah mengekalkan saranan "Beli" ke atas KLK dengan harga sasaran tidak berubah sebanyak RM24.60.

 

Sementara itu, Affin Hwang Capital percaya KLK akan terus mencari peluang lain dalam memperoleh ladang kelapa sawit brownfield bagi mengembangkan lagi simpanan tanah ladang kelapa sawitnya.

 

Firma itu tidak membuat perubahan pada ramalan pendapatan FY23 hingga FY25 KLK kerana ia tidak mengaitkan sebarang sumbangan pendapatan daripada Bplant kepada modelnya.

 

"Kami mengekalkan saranan 'Beli' kami pada KLK dengan harga sasaran tidak berubah sebanyak RM25," katanya.

 

Kenanga Research berkata cadangan pengambilalihan BPlant sebelum ini mencerminkan selera KLK untuk pengambilalihan yang besar, mengambil penggearan bersih sehingga 55 hingga 60 peratus dengan toleransi untuk pencairan jangka pendek kepada pendapatan kerana ia mengambil masa lima hingga 10 tahun pandangan huluannya dan perniagaan hiliran.

 

Ia menyatakan bahawa selepas memperoleh IJM Plantations, penggearan bersih KLK meningkat kepada 54 peratus pada suku kedua tahun kewangan 2022 (2QFY22) tetapi sejak itu menyederhana kepada 47 peratus pada akhir 3QFY23.

 

"Dengan harga MSM hadapan dijangka kekal dalam julat, penggearan bersih akan terus menyederhana lagi sepanjang FY24.

 

"KLK sudah membayar kira-kira RM350 juta untuk mengawal Temix Oleo, pakar dalam bahan kimia semula jadi atau berasaskan bio termasuk bio-pelincir," kata firma itu.

 

Kenanga Research berkata perjanjian yang gagal itu bukanlah sesuatu yang mengejutkan kerana pemeteraian perjanjian itu telah ditangguhkan dua kali, pada mulanya dari 11 Sept hingga 22 Sept dan sekali lagi hingga 6 Okt.

 

Firma itu menyatakan bahawa kesan ke atas KLK adalah sedikit positif dalam tempoh terdekat kerana pendapatan BPlant yang lemah dijangka sepanjang FY23 hingga FY24 dan KLK perlu menanggung kos pinjaman tambahan. - DagangNews.com