Komitmen kukuh terhadap R&D, dorong Tengku Abu Bakar sertai Datasonic | DagangNews Skip to main content

Komitmen kukuh terhadap R&D, dorong Tengku Abu Bakar sertai Datasonic

Tengku Datuk Seri Abu Bakar Ahmad Tengku Abdullah

KUALA LUMPUR 27 Feb - Tengku Datuk Seri Abu Bakar Ahmad Tengku Abdullah berkata keputusannya menyertai Datasonic Group Berhad sebagai pengerusi eksekutif, didorong oleh minatnya yang mendalam terhadap teknologi dan perkembangan globalnya yang pesat.

 

Beliau percaya Datasonic mempunyai peluang yang jelas untuk mengharungi gelombang pendigitalan global kerana Datasonic adalah sebuah perusahaan tempatan yang dilengkapi dengan kemampuan global.

 

“Perkhidmatan yang ditawarkan oleh Datasonic semakin mendapat permintaan tinggi dan dijangka terus berkembang, menjadikannya prospek yang menarik bagi saya.

 

“Secara amnya, perniagaan sedang mengalami evolusi pesat berikutan peralihan transformasi digital,” kata beliau.

 

Komitmen Datasonic terhadap penyelidikan dan pembangunan (R&D) sememangnya tiada tandingannya, tambahnya.



 

dgb

 

 

"Saya secara peribadi melihat Datasonic sebagai entiti yang bagus untuk Malaysia dengan keupayaan yang teguh untuk pertumbuhan selanjutnya," kata Tengku Abu Bakar.

 

Pada masa ini, buku pesanan Datasonic berjumlah kira-kira RM400 juta, manakala buku tendernya berjumlah RM1 bilion.

 

Awal tahun ini, Datasonic menerima surat anugerah dan empat lanjutan kontrak daripada KDN bernilai RM175 juta.


 


 

Tengku Abu Bakar percaya Datasonic mengukuhkan kedudukannya sebagai rakan kongsi yang dipercayai untuk projek kerajaan yang kritikal.

 

“Selain membuktikan reputasi kami untuk menyampaikan penyelesaian berkualiti tinggi, anugerah kontrak ini menetapkan peluang untuk memperkukuhkan kerjasama, peluang masa depan yang berpotensi, dan pertumbuhan berterusan Datasonic. Kami bertekad untuk terus memenuhi sasaran yang ditetapkan dan melangkauinya,” katanya.

 

Daripada mengemudi Fomema hingga mengambil alih sebagai pengerusi eksekutif Datasonic pada Julai 2023, perjalanan Tengku Abu Bakar mencerminkan dedikasi, visi strategik, dan pandangan yang tajam untuk peluang yang muncul.

 

 

dgb

 

 

Anak kepada Tengku Arif Bendahara Pahang Tengku Tan Sri Abdullah Sultan Abu Bakar berkata, tumpuan beliau secara konsisten tertumpu kepada bahan sumbangan dan bimbingan baginda, membawa syarikat-syarikat mencapai matlamat pelaburan mereka.

 

Berkongsi mengenai rancangannya untuk masa depan, Tengku Abu Bakar menyatakan hasratnya untuk mengembangkan pelaburan, khususnya dalam hartanah, keselamatan makanan, dan sektor digital dan teknologi.

 

“Dengan penduduk yang bertambah dan kemakmuran negara yang meningkat, industri hartanah menawarkan prospek yang menjanjikan. Saya bersemangat untuk meneroka dan memanfaatkan potensi pertumbuhan dan kejayaan yang ditawarkan oleh sektor hartanah, menyelaraskan strategi pelaburan kami dengan landskap dinamik negara kita yang maju,” kata ahli perniagaan itu.

 

Tengku Abu Bakar menambah bahawa Malaysia berada dalam keadaan baik dengan ekonomi yang berkembang maju, terutamanya bagi pelabur strategik.

 

Walaupun persekitaran global yang mencabar, beliau berkata prospek pertumbuhan Malaysia kekal pada trajektori menaik.

 

“Anda mungkin menganggap saya berat sebelah, tetapi prestasi dan pencapaian yang telah diraih oleh Malaysia mencerminkan kemajuannya, dan saya benar-benar optimis tentang pertumbuhan Malaysia,” katanya.

 


 

Tengku Datuk Seri Abu Bakar Ahmad Tengku Abdullah


 

Dengan itu, Tengku Abu Bakar berkata beliau sedang mengintai pelaburan dalam sektor hartanah.

 

Beliau telah mengumpulkan pasukan pelaburan untuk meneroka peluang menarik dalam pasaran domestik dan serantau.

 

"Saya yakin kepakaran dan perspektif mereka yang pelbagai akan membawa kita kepada pelaburan yang kukuh serta mencipta nilai jangka panjang.

 

“Ini sebenarnya masih pada peringkat awal tetapi saya berharap untuk berkongsi lebih banyak lagi apabila kami telah memuktamadkan beberapa pelan konkrit kami untuk sektor hartanah,” kata beliau.- DagangNews.com