Kuari batu Bandar Baharu di Kedah langgar syarat Penilaian Kesan Alam Sekitar | DagangNews Skip to main content

Kuari batu Bandar Baharu di Kedah langgar syarat Penilaian Kesan Alam Sekitar

Pegawai Jabatan Alam Sekitar Kedah memeriksa kawasan kuari batu dekat Kampung Padang di Bandar Baharu. - Gambar ihsan JAS
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 2 Ogos - Jabatan Alam Sekitar Kedah telah mengambil tindakan terhadap pengusaha kuari batu dekat Kampung Padang di Bandar Baharu kerana melanggar beberapa syarat kelulusan Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA).

 

Pengarah JAS Kedah Sharifah Zakiah Syed Shahab berkata jabatan itu telah mengeluarkan Field Citation kepada pengendali kuari selepas pemeriksaan di tapak menunjukkan syarikat itu telah melanggar beberapa syarat kelulusan EIA.

 

“Field Citation telah dikeluarkan kepada pengendali semasa pemeriksaan di tapak dan akan disusuli dengan Notis Perintah di bawah Seksyen 31 Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974.

 

“Sekiranya gagal mematuhi notis dalam masa yang ditetapkan, pengendali akan dikenakan tindakan lanjut termasuk perintah berhenti kerja dan tindakan undang-undang di bawah Seksyen 34A(7) Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 yang boleh dikenakan penalti antara RM100,000 dan RM1 juta dan penjara mandatori sehingga lima tahun," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

 

Sharifah Zakiah Syed Shahab
Sharifah Zakiah 

 

 

Sharifah Zakiah berkata semakan menunjukkan laporan EIA bagi kuari batu yang terletak di mukim Sungai Kechil di Bandar Baharu telah diluluskan pada 7 Ogos 2017.

 

Beliau berkata pengusaha kuari telah mematuhi zon penampan minimum sekurang-kurangnya 500 meter dari reseptor sensitif seperti kawasan perumahan.

 

Sejak kelulusan laporan EIA tapak tujuh tahun lalu, beliau berkata jabatan itu telah menjalankan penguatkuasaan berkala di tapak kuari.

 

“Pemeriksaan menunjukkan kuari telah mematuhi sepenuhnya syarat EIA semasa pemeriksaan terakhir yang dijalankan pada Januari 2024.

 

“Berikutan aduan yang dibangkitkan Sahabat Alam Malaysia pada hari Rabu, jabatan itu menjalankan pemeriksaan susulan di tapak berkenaan (pada Khamis),” katanya.

 

 

parafrasa

 

 

Sharifah Zakiah berkata semakan menunjukkan prosedur pengurusan habuk telah dilakukan oleh pengusaha kuari dengan menyiram air di jalan yang terletak di dalam dan di luar tapak.

 

"Pengusaha perlu meningkatkan kekerapan percikan air di permukaan jalan semasa musim kemarau sekarang," katanya.

 

Sharifah Zakiah menambah, pejabat JAS negeri juga akan menyelaraskan tindakan selanjutnya dengan agensi lain yang berkaitan untuk bersama-sama memantau kuari dan mencadangkan langkah penambahbaikan untuk dilaksanakan oleh pengusaha di tapak berkenaan.

 

Beliau berkata walaupun JAS negeri tidak menerima sebarang aduan daripada penduduk kampung berkenaan, sebelum kenyataan SAM, jabatan itu komited untuk bertindak terhadap mereka yang mencemarkan alam sekitar.

 

Presiden SAM Meenakshi Raman baru-baru ini menyeru kerajaan negeri dan pihak berkuasa tempatan bertindak ke atas aduan penduduk Kampung Padang di Bandar Baharu berhubung operasi tapak kuari.

 

Beliau berkata penduduk kampung mendakwa operasi kuari itu menjejaskan masyarakat setempat.

 

Meenakshi, dalam satu kenyataan, berkata penduduk kampung mendakwa mereka terpaksa berhadapan dengan banyak isu seperti keretakan di dinding rumah, jalan berdebu, dan bunyi bising daripada mesin penghancur batu yang beroperasi sehingga lewat malam, menyebabkan ketidakselesaan kepada penduduk kampung. - DagangNews.com