Kulim komited tingkatkan pengeluaran minyak sawit bertauliah RSPO | DagangNews Skip to main content

Kulim komited tingkatkan pengeluaran minyak sawit bertauliah RSPO

JOHOR BAHRU 12 Okt - Kulim (Malaysia) Bhd. memeterai perjanjian pembelian buah tandan segar (BTS) bertauliah selama dua tahun dengan Wild Asia dan Eng Lee Heng Trading yang akan meningkatkan pengeluaran minyak sawit yang boleh dikesan dan mampan syarikat itu bagi memenuhi piawaian ketat Meja Bulat mengenai Minyak Sawit Lestari (RSPO).

 

Dengan bantuan Wild Asia, Kulim dapat mencipta model baharu untuk bekerja dengan peniaga BTS dan perjanjian itu dapat memastikan terdapat bahagian manfaat yang saksama daripada premium RSPO, membolehkan peniaga memperkasakan lebih ramai pekebun kecil. 

 

Dengan bekerjasama dengan Wild Asia di bawah Skim Kumpulan Asia Liar (WAGS), pekebun kecil disokong untuk memenuhi piawaian pensijilan RSPO global. 

 

WAGS ialah program yang dibangunkan oleh Wild Asia untuk menyediakan sokongan teknikal dan pengurusan kepada pekebun kecil supaya pengeluaran mereka diperakui secara bebas, membolehkan mereka mengambil bahagian dalam rantaian nilai minyak sawit mampan global.

 

Pengarah Urusan Kulim, Mohd, Faris Adli Shukery berkata, sebagai ahli pengasas RSPO, kumpulan meneruskan usahanya untuk berkongsi pengalaman dan pengetahuannya di samping menggalakkan lebih ramai pekebun kecil untuk memperoleh pensijilan RSPO untuk memartabatkan industri dan negara ke arah masa depan yang lebih mampan. 

 

"Saya amat optimis bahawa projek perintis ini dapat menunjukkan kepada lebih ramai pekebun kecil nilai pematuhan RSPO yang bukan sahaja lebih baik untuk alam sekitar, tetapi juga bagaimana ia boleh meningkatkan hasil dan keuntungan mereka,” katanya dalam kenyataan hari ini.

 

 

KULIM
Majlis menandatangani perjanjian pembelian buah tandan segar bertauliah antara Kulim (Malaysia) Bhd. bersama Wild Asia dan Eng Lee Heng Trading yang diadakan hari ini.

 

 

Perjanjian pembelian itu dijangka meningkatkan pengeluaran minyak sawit terpelihara identiti (IP) di Kilang Sindora Kulim di Kluang, Johor dan menyumbang secara positif kepada hasil dan keuntungan syarikat. 

 

Kulim juga telah menyediakan khidmat nasihat dan sokongan teknikal untuk 21 penanam keluar BTS (termasuk peniaga, ladang kecil dan pekebun kecil) dan tiga daripada mereka telah mendapat pensijilan RSPO setakat ini.

 

Sementara itu, Pengarah Eksekutif Wild Asia, Dr Reza Azmi berkata, kumpulan kini telah menunjukkan bahawa peniaga dan kilang boleh mempunyai keyakinan untuk melampaui perniagaan seperti biasa dan mewujudkan bukan sahaja peluang untuk meningkatkan pendapatan, tetapi cara untuk melakukan kebaikan dalam komuniti. 

 

"Kemasukan pekebun kecil dalam rantaian yang boleh dikesan dan diperakui hanyalah permulaan, dan kami berharap dapat mencari lebih banyak cara untuk membuat perubahan kepada kehidupan pekebun kecil," katanya. - DagangNews.com