MAB Engineering Services rai ulang tahun pertama dengan pelancaran pensijilan digital penyelenggaraan pesawat pertama Malaysia | DagangNews Skip to main content

MAB Engineering Services rai ulang tahun pertama dengan pelancaran pensijilan digital penyelenggaraan pesawat pertama Malaysia

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 2 Mei – MAB Engineering Services, peneraju perintis dalam perkhidmatan Penyelenggaraan, Pembaikan dan Baik pulih (MRO) dalam industri penerbangan Malaysia, meraikant ulang tahun pertamanya sejak beroperasi sebagai anak syarikat milik penuh di bawah Malaysia Aviation Group (MAG) dengan pelancaran rangkaian inisiatif, termasuk pensijilan digital penyelenggaraan pesawat pertama negara.

 

Pelancaran tersebut dirasmikan oleh Pengerusi MAB Engineering Services, Dato' Zaiviji Ismail Abdullah dan Pengarah Urusan Kumpulan MAG, Datuk Kapten Izham Ismail.

 

Pencapaian ini bukan sahaja menandakan lonjakan yang luar biasa dalam kecekapan dan keselamatan untuk aktiviti MRO tetapi menetapkan asas bagi pelaksanaan sistem Log Teknologi Elektronik Pesawat yang akan diguna pakai oleh anak syarikat penerbangan Malaysia Airlines, Firefly dan MASwings.

 

Penyepaduan tandatangan digital ke dalam penyelesaian mobiliti MAB meningkatkan kecekapan dan kebolehpercayaan operasi. Inisiatif perintis ini memberi kuasa kepada kakitangan kejuruteraan untuk mengesahkan tindakan dan kelulusan mereka secara digital, menghapuskan keperluan untuk tandatangan manual dan dokumentasi berasaskan kertas.

 

 

wainuiomata

 

 

Ketua Pegawai Operasi MAB Engineering Services, Eke Nazri Rahim berkata, sebagai sebahagian daripada inisiatif pendigitalan Perkhidmatan Kejuruteraan MAB dalam menyokong Pelan Perniagaan Jangka Panjang MAG 2.0 (LTBP 2.0), projek ini bertujuan untuk meningkatkan kecekapan dan ketepatan dalam menyampaikan kejuruteraan dan perkhidmatan penyelenggaraan.

 

"Bekerja rapat dengan Bahagian Kelayakan Penerbangan Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM), kami membawa perubahan kepada keperluan peraturan semasa untuk membolehkan pelaksanaan pensijilan digital penyelenggaraan pesawat yang pertama di Malaysia asas dalam menggerakkan industri penyelenggaraan pesawat Malaysia ke dalam pensijilan pesawat tanpa kertas, serta mengukuhkan kedudukan kami sebagai penyedia pilihan MRO,” ujarnya.

 

Ketua Pegawai Eksekutif CAAM, Dato' Kapten Norazman Mahmud berkata, CAAM memanjangkan komitmen dan sokongan kepada MAB Engineering Services terhadap pelaksanaan pensijilan digital penyelenggaraan pesawat yang pertama kali di Malaysia.

 

Menurutnya, inisiatif ini menggariskan usaha mereka yang tidak berbelah bahagi dan komitmen terhadap kecemerlangan dan inovasi, selaras dengan visi CAAM untuk sektor penerbangan yang moden dan cekap.

 

Pada majlis yang sama, MAB Engineering Services turut memperkenalkan pakaian seragam baharunya yang terdiri daripada gabungan keanggunan dan kefungsian yang harmoni, dan menandakan satu langkah ke hadapan yang penting ketika ia berusaha untuk mengukuhkan kedudukannya sebagai penyedia MRO sehenti terkemuka di rantau ini.

 

Inisiatif ini menekankan komitmen teguhnya terhadap kecemerlangan, inovasi dan keselamatan, mendorong syarikat ke arah sempadan kecekapan dan kebolehpercayaan operasi yang belum pernah terjadi sebelumnya.

 

Pada Mei 2023, bahagian perkhidmatan kejuruteraan dan penyelenggaraan Malaysia Airlines Berhad (MAB) telah menjalani penyusunan semula dan kini dikenali sebagai MAB Engineering Services.

 

Di bawah model operasi sasaran MAG, MAB Engineering Services terletak di bawah bidang kuasa pusat keuntungan Perkhidmatan Penerbangan yang bertanggungjawab untuk menyelia kargo, pengendalian darat dan operasi MRO, serta akademi latihan untuk Kumpulan. - DagangNews.com