Lambat meterai perjanjian DNB, Maxis mungkin perlu bayar komitmen lebih tinggi - UOB Kay Hian Research | DagangNews Skip to main content

Lambat meterai perjanjian DNB, Maxis mungkin perlu bayar komitmen lebih tinggi - UOB Kay Hian Research

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 4 Nov – Maxis Bhd, satu-satunya syarikat telekomunikasi yang masih belum menandatangani perjanjian capaian 5G (AA) dengan Digital Nasional Bhd (DNB), berkemungkinan perlu membayar komitmen kapasiti yang lebih tinggi daripada lima syarikat telekomunikasi perintis yang terdiri daripada Telekom Malaysia, Digi , Celcom, YTL Communications dan U Mobile.

 

Menurut UOB Kay Hian Research, kesemua lima syarikat telekomunikasi yang telah menandatangani AA akan menikmati komitmen kapasiti minimum yang lebih rendah iaitu 800Gbps (gigabit sesaat)/bulan manakala komitmen minimum meningkat kepada 1,000 Gbps/bulan bagi mereka yang menyertai kemudian (sehingga Disember 2023).

 

“Selepas 2023, keperluan minimum ialah 1,200Gbps/bulan. Oleh itu, kos untuk menyediakan 5G untuk Maxis dijangka lebih tinggi daripada lima perintis telco,” kata penganalisis Chong Lee Len dalam tinjauan sektor telekomunikasi.

 

“Berdasarkan tawaran harga, ia berharga 10-13 sen/GB syarikat telekomunikasi untuk kapasiti 5G,” menurutnya lagi.

 

Dalam pemfailan Bursa Malaysia pada 2 Nov, Maxis berkata ia akan mendapatkan kelulusan pemegang saham berhubung cadangan 5G AA dengan DNB.

 

Syarikat telekomunikasi itu berhasrat untuk menyelesaikan proses kelulusan selewat-lewatnya pada 23 Januari depan sebelum melancarkan produk dan perkhidmatan berkaitan 5G secara komersial tidak lama kemudian.

dnb

Kesemua lima syarikat telekomunikasi itu menandatangani AA standard (iaitu harga dan keperluan kapasiti) yang nampaknya berada di bawah jangkaan awal UOB Kay Hian.

 

Sebagai imbasan, firma penyelidikan itu pada mulanya menjangkakan yuran tahunan rangkaian borong tunggal (SWN) 5G sebanyak RM432 juta (atau komitmen 1,200Gbps/bulan) berbanding yuran borong sebenar sebanyak RM288 juta (atau komitmen 800Gbps/bulan).

 

"Sememangnya, kami menjangkakan penggunaan yang lebih tinggi - mungkin dari tahun lima dan seterusnya - dan ini bermakna yuran borong yang lebih tinggi (yang merupakan sebahagian daripada operasi syarikat telekomunikasi)," mencadangkan firma penyelidikan itu.

 

“Kami menganggarkan bahawa komitmen minimum (800Gbps/bulan) boleh menyokong kira-kira 75% daripada penggunaan semasa jika 5G ditawarkan kepada pelanggan prabayar dan pasca bayar.

 

"Kami tidak menjangkakan lima syarikat telekomunikasi itu membayar lebih daripada yuran borong 5G RM288 juta pada 2023,” kata UOB Kay Hian Research.

 

Secara keseluruhannya, firma itu mengulangi "market weight" terhadap sektor telekomunikasi Malaysia dengan memilih tetap daripada wayarles.

 

“Kami ambil perhatian bahawa sektor ini telah mencatatkan prestasi rendah FBM KLIC sebanyak 6% tahun setakat ini (YTD). Ini diterajui oleh Axiata Group Bhd (-24% YTD), Maxis (-12% YTD) dan Digi.com Bhd (-3% YTD),” ujar firma penyelidikan itu.

 

UOB Kay Hian Research percaya penilaian semasa dan prestasi rendah harga saham sebahagiannya mencerminkan:

(i) kesan buruk daripada model rangkaian borong tunggal untuk 5G di Malaysia;

(ii) pemain telekomunikasi besar – Digi Celcom dan Maxis – kehilangan liputan rangkaian unggul mereka, dan

(iii) persaingan yang semakin sengit untuk pemain mudah alih penyandang mudah alih di Malaysia.” – DagangNews.com