Lebihan perdagangan negara pada November 2023 susut ke paras terendah dalam tempoh tiga setengah tahun - penganalisis ekonomi | DagangNews Skip to main content

Lebihan perdagangan negara pada November 2023 susut ke paras terendah dalam tempoh tiga setengah tahun - penganalisis ekonomi

Jumlah dagangan juga jatuh untuk bulan kesembilan berturut-turut, selepas penghantaran ke Amerika Syarikat dan China menyaksikan penguncupan yang lebih ketara pada November. - Gambar Edbin Guatiak

KUALA LUMPUR 20 Dis - Angka perdagangan terkini Malaysia jatuh di bawah ramalan pasaran, mencetuskan kebimbangan mengenai kemungkinan kelemahan perdagangan yang berpanjangan menuju ke tahun 2024.

 

Lebihan perdagangan negara pada November 2023 menyusut ke paras terendah dalam tempoh tiga setengah tahun, apabila eksport ke lima pasaran teratas merosot di tengah-tengah kelembapan permintaan global.

 

Kali terakhir lebihan dagangan mencecah paras rendah adalah apabila perniagaan ditutup menurut perintah kawalan pergerakan pada Mei 2020.

 

Jumlah dagangan juga jatuh untuk bulan kesembilan berturut-turut, selepas penghantaran ke Amerika Syarikat dan China menyaksikan penguncupan yang lebih ketara pada November.

 

Walaupun Malaysia bukan satu-satunya negara yang terjejas oleh eksport lembut yang berterusan, kemerosotan 43% tahun ke tahun (y-o-y) dalam lebihan dagangan November terlalu besar untuk diabaikan.

 

Hakikat bahawa Dana Kewangan Antarabangsa meramalkan pertumbuhan global yang lebih perlahan sebanyak 2.9% pada 2024, jauh di bawah purata sejarah 2000 hingga 2019 sebanyak 3.8%, meletakkan Malaysia yang bergantung kepada permintaan luar dalam kedudukan yang ketat.

 

Buat masa ini, penganalisis masih yakin perdagangan Malaysia akan pulih pada 2024, walaupun ia mungkin menjadi jalan penuh gelora untuk pemulihan di hadapan.

 

Ketua ekonomi Bank Muamalat Malaysia Bhd Mohd Afzanizam Abdul Rashid menjangkakan pertumbuhan eksport yang "layak" menjelang awal 2024 apabila kesan asas yang tinggi pada 2022 dan awal 2023 semakin lenyap.

 

Selain itu, perbincangan mengenai kemungkinan pemotongan kadar faedah di Amerika Syarikat boleh mencetuskan sedikit keyakinan dalam ekonomi global, katanya kepada StarBiz.

 

“Mungkin, rangsangan ekonomi dari China juga boleh menimbulkan jangkaan bahawa ekonomi kedua terbesar itu akan kekal stabil pada 2024,” kata Mohd Afzanizam.

 

Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan Sosio Ekonomi (SERC) Lee Heng Guie juga berkata eksport berkemungkinan pulih secara beransur-ansur dalam enam bulan pertama tahun depan.

 

Ini adalah di belakang teknologi terendah dan kitaran menurun permintaan elektronik.

 

“Kecerdasan buatan generatif, kenderaan elektrik dan pemulihan dalam komputer peribadi dan telefon pintar 5G akan memberikan sedikit cabaran kepada industri cip pada 2024.

 

“Harga minyak sawit mentah dan minyak mentah dijangka meningkat sederhana pada RM4,000 setan pada 2024 (anggaran RM3,850 pada 2023) dan AS$84 setong pada 2024 (anggaran AS$82.50 setong pada 2023).

 

“Secara keseluruhan, kami menganggarkan eksport meningkat sebanyak 4% pada 2024 berbanding anggaran penurunan sebanyak 7.4% pada 2023,” katanya.

 

Sementara itu, MIDF Research terus menjangkakan kecenderungan menaik pada suku akhir 2023 seperti permintaan yang lebih kukuh daripada China dan pemulihan dalam perdagangan elektrik dan elektronik (E&E).

 

Faktor-faktor ini akan menghadkan penurunan dalam eksport Malaysia pada 2023 dan tidak securam yang dianggarkan oleh rumah penyelidikan sebelum ini.

 

"Melangkah ke tahun depan, kami menjangkakan momentum untuk pemulihan perdagangan luar akan berterusan," katanya.

 

Namun begitu, MIDF Research memberi amaran bahawa faktor seperti kelembapan ketara dalam permintaan akhir daripada ekonomi maju, ketegangan geopolitik dan perdagangan yang semakin teruk serta tekanan harga yang tinggi, boleh menjejaskan prospek perdagangan global.

 

Jabatan Perangkaan melaporkan semalam bahawa eksport Malaysia pada November 2023 merosot sebanyak 5.9% tahun ke tahun kepada RM122.1 bilion.

 

Penurunan itu lebih teruk daripada anggaran median pasaran sebanyak 5.2%, seperti yang ditinjau oleh Bloomberg.

 

Kejatuhan dalam eksport disebabkan terutamanya oleh permintaan yang lebih rendah untuk produk E&E, dalam keadaan pertumbuhan global yang sederhana dan kelemahan dalam permintaan luar untuk barangan dari Malaysia.

 

Eksport yang lebih perlahan disebabkan terutamanya oleh penurunan dalam penghantaran ke Singapura (turun RM3.7bil), diikuti Jepun (turun RM1.6bil), China (turun RM1.6bil), Hong Kong (turun RM1.2bil) dan Amerika Syarikat (turun RM1.2 bilion).

 

Sebaliknya, import melantun semula sebanyak 1.7% tahun ke tahun kepada RM109.7 bilion, selepas penurunan lapan bulan berturut-turut.

 

Import yang lebih tinggi disumbangkan terutamanya dari Singapura (naik RM2.4 bilion), diikuti oleh Arab Saudi (naik RM1.4 bilion), Amerika Syarikat (naik RM1 bilion) dan Thailand (naik RM545.7 juta).

 

Jumlah dagangan menyusut sebanyak 2.4% tahun ke tahun kepada RM231.8 bilion.

 

Lebihan dagangan, yang merupakan perbezaan antara eksport dan import sesebuah negara, direkodkan pada RM12.41 bilion, yang merupakan yang terendah sejak Mei 2020.

 

Walau bagaimanapun, perlu diberi perhatian bahawa ini adalah lebihan dagangan bulan ke-43 berturut-turut.

 

Lebihan dagangan November 2023 turun 43.1% berbanding RM21.8bil pada November 2022, dan turun 3.8% daripada RM12.9bil pada Oktober 2023.

 

Tinjauan oleh Bloomberg telah meramalkan lebihan dagangan sebanyak RM16.54 bilion pada November 2023.

 

Ketua perangkaan Malaysia, Datuk Seri Mohd Uzir Mahidin, berkata prestasi eksport Malaysia jatuh pada November 2023 sejajar dengan penurunan dalam eksport domestik.

 

Eksport domestik bernilai RM95.9 bilion, menyumbang 78.5% kepada jumlah eksport, menurun sebanyak 7.4%.

 

Sebaliknya, eksport semula berjumlah RM26.2 bilion, kerana ia meningkat sedikit sebanyak 0.1% tahun ke tahun. berbanding November 2022.

 

“Berbanding Oktober 2023, prestasi eksport, import, jumlah perdagangan dan imbangan perdagangan masing-masing mencatat penguncupan sebanyak 3.2%, 3.1%, 3.1% dan 3.8%.

 

“Dari perspektif kumpulan komoditi, 125 daripada 257 kumpulan eksport menunjukkan penurunan pada November 2023, namun 146 daripada 258 kumpulan import meningkat berbanding bulan yang sama tahun sebelumnya,” kata Mohd Uzir.

 

Bagi tempoh Januari hingga November 2023, jumlah perdagangan, eksport, import dan lebihan perdagangan Malaysia mencatatkan penurunan.

 

Jumlah perdagangan turun 7.5% tahun ke tahun kepada RM2.4 trilion, sejajar dengan kemerosotan eksport (turun 7.8% tahun ke tahun) serta import (turun sebanyak 7.1% tahun ke tahun).

 

Pada masa yang sama, lebihan dagangan negara bagi tempoh 11 bulan menurun sebanyak 11.3% kepada RM202.5 bilion.

 

Dalam satu nota, MIDF Research berkata lebihan yang berterusan dalam perdagangan E&E akan mengekalkan lebihan dagangan Malaysia.

 

“Bagaimanapun, pergantungan kepada import untuk produk seperti kelengkapan pengangkutan, jentera, bahan kimia dan juga produk pertanian (dan makanan) akan mengehadkan saiz lebihan daripada terus berkembang,” tambahnya.

 

Memandang ke hadapan, Mohd Afzanizam dari Bank Muamalat berkata ringgit yang murah sepatutnya membantu "dalam beberapa cara" untuk meningkatkan daya saing eksport Malaysia.

 

“Sasaran akhir tahun kami untuk dolar AS-ringgit pada 2024 adalah pada RM4.50 dan pada tahap ini, kami masih berpendapat bahawa ringgit adalah di bawah nilai.

 

“Oleh itu, jangkaan pemulihan dalam ringgit berbanding dolar AS tidak seharusnya mengganggu kemungkinan peningkatan dalam eksport Malaysia tahun depan, yang mungkin berkisar antara 5% hingga 6% pada 2024,” katanya.

 

Lee dari SERC juga berkata ringgit yang lebih kukuh tidak akan memberi kesan ketara ke atas eksport kerana unjuran pemulihan dalam eksport sebahagian besarnya disebabkan oleh permintaan atau kesan volum yang bertambah baik.

 

Bagaimanapun, keuntungan terjemahan kadar pertukaran akan lebih rendah bagi sektor eksport.

 

“Perlu diingat bahawa mata wang lain juga berkemungkinan meningkat berbanding dolar AS pada 2024 berikutan pemotongan kadar faedah AS dan kemuncaknya dolar AS,” katanya. - DagangNews.com