Lompatan diterajui Data Besar dan Nadiem dalam pendidikan Indonesia | DagangNews Skip to main content

Lompatan diterajui Data Besar dan Nadiem dalam pendidikan Indonesia

Nadiem Anwar Makarim - Gambar JawaPos

 

 

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

 

DALAM pandemik COVID-19 yang melanda dengan pelbagai perubahan dalam bidang pendidikan, kita seharus menganjak jauh ke hadapan dalam tahun 2022 ini.

 

Perubahan pendidikan telah banyak membawa antara pendidik yakni guru dan pensyarah ke dunia yang tidak pernah di alami sebelum ini.

 

Saya melihat perbezaan antara menteri pelajaran Indonesia dengan menteri pelajaran dan menteri pengajian tinggi kita, seperti langit dengan bumi bezanya.

 

Nadiem Anwar Makarim, pengasas bersama Gojek yang bertukar menjadi Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Penyelidikan dan Teknologi Indonesia, mempunyai pandangan yang  berbeza dalam perjalanan sistem pendidikan keempat terbesar dunia. Wawancara dalam sebuah akhbar sungguh menarik hati.

 

Lulusan Harvard Business School itu, yang memulakan Gojek pada 2010 ketika berusia 26 tahun memberitahu pelajar untuk membina diri mereka dengan nilai-nilai murni daripada ibu bapa mereka tetapi menganggap bahawa rakan sebaya yang lima atau tujuh tahun ke hadapan akan memberikan nasihat kerjaya yang lebih baik kerana betapa pantasnya kitaran industri berubah pada masa ini berbanding dengan kadar yang dilalui oleh generasi sebelumnya.

 

 “Jika kita terus bermain mengejar ketinggalan. dengan cara yang sama yang kami lakukan dengan mengikut formula lama yang sama kami masih akan ketinggalan 20 tahun, jadi kami perlu membuat lompatan.”

 

Nadiem terus berkata, "Apa yang dilakukan Indonesia adalah salah satu perubahan paling drastik dalam pendidikan tinggi".

 

Dasar “Kampus Merdeka” dan “Merdeka Belajar” pada asasnya bertujuan untuk menyokong pelajar dan pendidik dengan lebih baik dalam mencapai pembelajaran yang berkualiti dan sebenar.

 

Pencapaian inovasi dalam menghadapi gangguan teknologi yang besar, walaupun sebelum COVID-19 yang lebih lama daripada jangkaan membawa perbincangan mengenai generasi yang hilang yang paling teruk dilanda wabak itu.


 

gojek
Nadiem Anwar Makarim adalah pengasas bersama Gojek

 


Nadiem, yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif syarikat permulaan yang paling berharga di Indonesia sehingga beliau dipilih untuk menyertai Kabinet pada Oktober 2019, berkata pengalaman COVID-19 menunjukkan bahawa guru tidak mungkin digantikan oleh kecerdasan buatan dalam masa terdekat.

 

Sama seperti teknologi membolehkan perkongsian tunggangan yang cekap bagi teksi motosikal, dikenali sebagai ojek tempatan, yang memberikan Indonesia unicorn dan decacorn pertamanya, teknologi boleh memperkasakan pendidik untuk memperibadikan pengalaman mengajar dengan penilaian yang betul dan mendalam tentang di mana setiap pelajar berada.

 

Itulah sebabnya guru di kepulauan Indonesia dibebaskan daripada kerja kertas yang tidak perlu dan sedang dilatih untuk melatih pelajar dengan lebih baik.

 

Kekuatan dan jurang kemahiran mereka dinilai dalam latihan utama di seluruh Indonesia untuk mengukur sejauh mana kerugian dalam pembelajaran daripada lockdown COVID-19.

 

Baik dari segi kognitif dan juga psikologi kerana pembelajaran yang betul tidak boleh berlaku di bawah tekanan yang melampau.

 

Langkah berani untuk menggantikan Peperiksaan Nasional yang sudah berdekad lamanya dengan Penilaian Nasional juga akan mengubah cara sistem pendidikan Indonesia berfungsi pada masa hadapan.

 

Peperiksaan Kebangsaan telah mengenepikan proses pembelajaran pelajar sepanjang tahun persekolahan.

 

Akibatnya, pelajar hanya belajar untuk lulus peperiksaan dan bukannya memperoleh pengetahuan sebenar dan mengembangkan potensi mereka.

 

Keputusan Penilaian Kebangsaan dengan penilaian literasi dan kecekapan berangka minimum serta tinjauan watak dan persekitaran pembelajaran tidak akan membawa sebarang akibat kepada pelajar sebaliknya akan menjadi penanda aras bagi guru dan sekolah untuk meningkatkan kualiti pembelajaran.

 

Menyediakan Data Besar (Big Data) untuk penggubal dasar untuk lebih baik menentukan tindakan seterusnya untuk negara mencapai lonjakan besar dalam pendidikan dan inovasi.


 

Nadiem Anwar Makarim
Nadiem dilantik ke kabinet oleh Presiden Jokowi pada 2019.

 


Pelajar Indonesia tidak perlu risau lagi tentang peperiksaan akhir dan boleh belajar dengan gembira.

 

 Terdapat risiko dengan setiap perubahan yang berani tetapi  tidak boleh menjalankan budaya inovatif tanpa mengambil risiko.

 

Tanpa memberi kebebasan kepada sekolah untuk memutuskan apa yang terbaik untuk pelajar mereka, dan melengkapkan guru besar dan guru untuk menjadi ejen perubahan.

 

Data Besar  akan memberitahu pembuat dasar tempat untuk menghantar pembantu pengajar serta peralatan untuk menyokong sekolah yang memerlukan bantuan tambahan untuk mengejar.

 

Kebanyakan inisiatif transformatif adalah langkah yang banyak guru, ibu bapa, dan pelajar telah menunggu untuk diambil oleh kerajaan.

 

Fleksibiliti dalam membangunkan kurikulum dan pendekatan pengajaran  terutamanya antara beberapa perkara yang sangat ingin dimiliki oleh guru.

 

Selama beberapa dekad, guru di seluruh Indonesia dijangka melaksanakan kurikulum standard kebangsaan yang mungkin tidak berfungsi dengan baik di beberapa wilayah, terutamanya kawasan terpencil.

 

Indonesia optimis akan mencapai sasaran jangka panjang  dan meningkatkan kualiti pendidikan Indonesia dengan dasar Merdeka Belajar.


 

fudzail

 


Bagi mahasiswa, dasar Kampus Merdeka memberi mereka peluang untuk belajar di luar program pengajian dan kampus mereka sehingga tiga semester dengan memilih daripada lapan program platinum, latihan amali, pengajian bebas, penyelidikan, projek kemanusiaan, pembangunan luar bandar, keusahawanan, bantuan mengajar dan pertukaran pelajar.

 

Melaksanakan Kampus Merdeka memerlukan universiti mengubah kurikulum mereka untuk membolehkan penukaran auto kredit.

 

Tidak semua universiti mahu mengambil langkah berani untuk berubah, walaupun Kampus Merdeka akan membantu pelajar mengembangkan potensi mereka dan menyediakan kerjaya masa depan mereka.

 

Akan meneruskan usaha sosialisasi untuk menggalakkan pelaksanaan Kampus Merdeka dengan menonjolkan faedah kepada universiti.

 

Syarikat dan organisasi lain juga digalakkan untuk mengambil bahagian dan bekerjasama dengan universiti dan penggubal dasar untuk mewujudkan persekitaran pembelajaran yang lebih mantap.

 

Mahasiswa dan penyelidik siswazah dibebaskan untuk mendapatkan latihan sambil bekerja tidaklah mengejutkan dengan memberitahu pelajar untuk memiliki perjalanan pembelajaran sendiri.

 

Cari apa sahaja kemahiran yang diperlukan untuk pekerjaan dan pelajarinya. Penuntut tidak boleh menunggu sistem berubah kerana apabila keadaan berubah, sudah terlambat.

 

Jika penuntut tidak sedar perubahan, sentiasa belajar dan berlatih, penuntut akan ketinggalan kerana tiada kemahiran atau pengetahuan hari ini mungkin relevan.

 

Menandakan kepentingan kebolehsuaian, kreativiti, berdikari dan kelaparan berterusan untuk mempelajari perkara baharu. Pembelajaran adalah kecekapan dan ada cara yang lebih pantas untuk belajar.


 

fudzail
Nadiem semasa melancarkan dasar Merdeka Belajar pada 11 Disember 2019

 

Nadiem mahu lebih ramai rakyat Indonesia diberi kebebasan dan keyakinan untuk bukan sahaja memperoleh pengetahuan yang diperlukan tetapi juga menunjukkan apa yang boleh lakukan dengan pengetahuan.

 

Bagaimanapun, cabaran terbesar untuk berjaya bukanlah jurang kompetensi tetapi perubahan minda.

 

Kejayaan akan berpunca dari sejauh mana dasar disampaikan dan dilaksanakan.

 

Ramai orang tidak faham betapa ketinggalan zaman sistem pendidikan. Ia tidak menghampiri kadar perubahan yang diperlukan.

 

Kegagalan, bagaimanapun, bukanlah pilihan bagi mana-mana negara yang bercita-cita untuk bangkit semula selepas COVID-19.

 

"Jangan ketinggalan melihat tingkap dipersembahkan oleh pandemik untuk berubah kerana mereka yang melakukannya boleh menyesuaikan diri dan mengatasi masa yang paling teruk mungkin menjadi generasi yang paling kuat.”

 

Begitulah kata Nadiem yang menguja saya sebagai ayah kepada anak-anak yang telah menjadi graduan dan berjaya.

 

Masa depan yang lebih mencabar menanti dan memerlukan orang muda sebagai menteri pelajaran yang mempunyai visi di masa akan datang. DagangNews.com