LTSAS perlu segera dinaik taraf, cadangan bina lapangan terbang baharu di Perak ambil masa panjang | DagangNews Skip to main content

LTSAS perlu segera dinaik taraf, cadangan bina lapangan terbang baharu di Perak ambil masa panjang

Terminal LTSAAS yang berusia lebih 30 tahun perlu dinaik taraf.
Oleh Zaki Salleh

IPOH 2 Jan - Cadangan untuk membina lapangan terbang baharu di Perak merupakan proses yang rumit dan panjang dengan mengambil masa 10 hingga 15 tahun untuk membangunkan fasiliti tersebut.

 

Faktor paling penting ialah permintaan terhadap lapangan terbang tersebut, kelulusan kerajaan serta kos untuk pembinaannya.

 

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Perindustrian, Pelaburan dan Pembangunan Koridor negeri Perak, Loh Sze Yee berkata, perkara-perkara itu antara pertimbangan kerajaan negeri dan juga persekutuan.

 

Menurut beliau, justeru semua pihak termasuk rakyat perlu memahami proses tersebut walaupun merasa teruja.

 

LTSAAS
LTSAS menjadi pintu masuk udara utama ke negeri Perak.

 

“Kita mempunyai lapangan terbang sedia ada (Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah - LTSAS). Dengan adanya Tahun Melawat Perak, maka fungsi lapangan terbang sedia ada masih penting.

 

“Justeru, opsyen terbaik kepada negeri ini adalah dengan menaik taraf kemudahan terminal LTSAS agar lapangan terbang ini terus menjadi hub pengangkutan udara utama.

 

“Dengan ini para penumpang yang tiba di Ipoh, misalnya dari luar negara akan merasai pengalaman selain mempunyai persepsi yang positif pada lapangan terbang kita,” ujarnya.

 

Terminal LTSAS dibangunkan pada tahun 1989 yang mana telah berusia dan perlu dinaik taraf.

 

Menjelaskan lebih lanjut kata Sze Yee, cadangan untuk menaik taraf LTSAS sememangnya telah diputuskan antara kerajaan negeri dengan Malaysia Airports Holdings Berhad (MAB).

 

“Apa yang saya difahamkan, kerja menaik taraf sepatutnya dilakukan pada pertengahan tahun ini cuma sebarang keputusan akan dimaklumkan oleh pihak MAB nanti.

 

“Disebabkan LTSAS merupakan lapangan terbang akrif, sebarang kerja menaik taraf nanti perlu dirancang dengan betul agar tidak mengganggu fungsinya,” ujar beliau. - DagangNews.com