MAG labur RM22 juta dalam Lim Shrimp Organization bagi penternakan udang di Indonesia | DagangNews Skip to main content

MAG labur RM22 juta dalam Lim Shrimp Organization bagi penternakan udang di Indonesia

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 6 Julai - MAG Holdings Berhad memterai perjanjian kerjasama dengan Lim Shrimp Organization Limited (LSO) melibatkan pelaburan 50% ekuiti bernilai S$6.1 juta (RM22 juta) di dalam Lim Shrimp Aquapolis Pte Ltd (LSA) dan usaha sama dengan PT Gerbang NTB Emas (PT GNE ) untuk ternakan udang di Sumbawa, Indonesia.

 

Pelaburan itu bertujuan mengembangkan portfolio MAG dan menekankan keyakinannya dalam industri udang yang semakin berkembang pesat.

 

Sumbawa adalah sebuah pulau dalam provinsi Nusa Tenggara Barat Indonesia, terletak di tengah-tengah rantaian Kepulauan Sunda Kecil, dengan Lombok di barat, Flores di timur, dan Sumba lebih jauh ke tenggara.

 

Perjanjian itu dimeterai selepas MAG mengadakan pertemuan bersama Gabenor Barat Nusa Tenggara, Zulkieflimansyah bagi mempercepatkan pelaburannya dalam industri penternakan udang di Indonesia.

 

Minat yang ditunjukkan semasa pertemuan itu adalah bukti komitmen MAG untuk membina hubungan yang kukuh dan produktif bersama Kerajaan Indonesia.

 

Semasa pertemuan itu, Zulkieflimansyah menyatakan sokongan terhadap usaha pembesaran MAG, dengan menekankan potensi rangsangan ekonomi projek itu bersedia untuk dibawa ke rantau ini.

 

udang

 

 

Pengerusi MAG, Ng Min Lin berkata, pihaknya menghargai Zulkieflimansyah dan sokongan Kerajaan Indonesia. 

 

"Perkongsian ini mengukuhkan lagi kehadiran kami di Indonesia sekali gus memacu pembangunan ekonomi serantau," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Sokongan kerajaan dan pihak berkepentingan lain akan meningkatkan perjanjian pembiayaan dengan Bank NTB, yang akan mempercepatkan pelaburan ke dalam industri penternakan udang di Indonesia. 

 

Disokong oleh pengaturan pembiayaan dengan Bank NTB dan permulaan operasi bebas cukai selama tiga tahun, MAG berada pada kedudukan yang baik untuk memanfaatkan usaha ini dengan segera. 

 

Kesediaan PT GNE untuk memudahkan sokongan infrastruktur mengukuhkan lagi orientasi strategik MAG di rantau ini.- DagangNews.com