MAG memohon maaf atas kelewatan, pembatalan penerbangan - Kapten Izham Ismail | DagangNews Skip to main content

MAG memohon maaf atas kelewatan, pembatalan penerbangan - Kapten Izham Ismail

Datuk Kapten Izham Ismail - Gambar ihsan The Edge

KUALA LUMPUR 16 Ogos - Malaysia Aviation Group (MAG) memohon maaf kepada pelanggan berhubung kelewatan dan pembatalan penerbangan baru-baru ini membabitkan Malaysia Airlines dan Firefly.

 

Pengarah Urusan MAG, Datuk Kapten Izham Ismail berkata gangguan ini berpunca daripada faktor seperti cuaca buruk, isu teknikal, cabaran tenaga kerja, kekangan rantaian bekalan dan kelewatan penghantaran pesawat.

 

Izham juga mengakui isu tersebut telah menjadi beberapa siri gangguan, menjejaskan jadual penerbangan kedua-dua syarikat penerbangan.

 

“Kami memahami kesulitan yang ketara akibat gangguan ini. Kami ingin memberi jaminan kepada pelanggan kami bahawa kami sedang mengambil langkah segera untuk menangani punca isu ini.

 

“Penundaan waktu penerbangan yang disebabkan oleh kelewatan teknikal biasanya menghasilkan kesan domino yang berlarutan beberapa hari atau minggu, bergantung pada ketersediaan pesawat ganti untuk syarikat penerbangan.

 

“Keselamatan tetap menjadi keutamaan mutlak kami.

 

Keputusan yang dibuat untuk menangguhkan atau membatalkan penerbangan tidak pernah dipandang ringan dan sentiasa dibuat dengan mengambil kira keselamatan penumpang dan anak kapal kami, katanya dalam satu kenyataan, menurut laporan FMT.

 

Izham menambah MAG sedang berusaha untuk memulihkan operasi biasa secepat mungkin dan berterima kasih kepada pelanggan atas kesabaran mereka.

 

 

Yusuf Taiyoob
                          Yusuf Taiyoob

 

 

Semalam, ahli perniagaan Yusuf Taiyoob mengadu kepada FMT tentang beberapa siri kelewatan yang menjejaskan penerbangan Fireflynya dari Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah Subang ke Pulau Pinang.

 

Yusuf, ahli perniagaan yang kerap mengembara, berkata apa yang dipanggil penamatan penerbangan Firefly sering berulang sejak kebelakangan ini tanpa penjelasan yang ditawarkan oleh syarikat penerbangan itu.

 

Semakan di media sosial menunjukkan bahawa penerbangan Firefly yang dijadualkan semula tidak terhad kepada laluan Subang-Pulau Pinang dan telah menjejaskan ramai pelancong lain juga.

 

Tiga hari lalu, Malaysia Airlines memohon maaf atas kelewatan berpanjangan penerbangan MH165 dari Doha, Qatar, ke Kuala Lumpur, memetik isu berkaitan enjin pesawat.

 

Seorang pengembara telah melayari media sosial untuk mengadu bahawa beberapa penumpang kongsi kod dalam perjalanan ke Kuala Lumpur dengan Malaysia Airlines terkandas di Lapangan Terbang Antarabangsa Hamad Qatar selama lebih 24 jam. - DagangNews.com