Mahkamah memutuskan Kabinet tidak berhak beri lanjutan lesen Lynas tetapi tolak rayuan aktivis Save Malaysia, Stop Lynas | DagangNews Skip to main content

Mahkamah memutuskan Kabinet tidak berhak beri lanjutan lesen Lynas tetapi tolak rayuan aktivis Save Malaysia, Stop Lynas

PUTRAJAYA 24 Jan - Mahkamah Rayuan pada Selasa bersetuju bahawa Kabinet tidak mempunyai kuasa untuk memberikan lanjutan untuk kilang kontroversi Lynas beroperasi selama enam bulan lagi pada 2019.

 

Bagaimanapun, Mahkamah Rayuan pada Selasa menolak rayuan aktivis Save Malaysia, Stop Lynas Tan Bun Teet dan dua lagi penduduk Kuantan, memutuskan bahawa permohonan mereka untuk mencabar kelulusan telah digantikan oleh peristiwa.

 

Mahkamah memutuskan bahawa cabaran itu diberikan secara akademik selepas Lynas Malaysia Sdn Bhd membina kemudahan pelupusan kekal (PDF) bersebelahan loji untuk menyimpan sisa radioaktif, menurut The Edge.

 

Panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Supang Lian, bersama Datuk Seri Mariana Yahya dan Datuk Azizul Azmi Adnan, menyatakan bahawa tiada remedi yang boleh diberikan oleh mahkamah dalam rayuan ini.

 

“Ia [rayuan] adalah akademik kerana peristiwa berikutnya. Keputusan Mahkamah Tinggi untuk menolak semakan kehakiman itu disahkan,” kata Azizul, yang membaca keputusan sebulat suara itu.

 

Panel hakim memutuskan bahawa tindakan undang-undang ketiga-tiga mereka tidak remeh atau menyusahkan, dan kebimbangan yang dibangkitkan adalah sah, dengan mengambil kira kesan pemprosesan nadir bumi di Bukit Merah, dan oleh itu tidak membuat sebarang perintah mengenai kos berikutan rayuan yang tidak berjaya.

 

Pihak panel juga bersetuju dengan permintaan peguam Tan, Datuk Malik Imtiaz Sarwar untuk membatalkan perintah Mahkamah Tinggi supaya perayu membayar kos RM20,000 kepada Lynas dan defendan lain.


 

Tan Bun Teet
                             Tan Bun Teet

 


Tan, bersama penduduk Kuantan Ismail Abu Bakar dan G Ponusamy, pada 8 November 2019 memfailkan semakan kehakiman terhadap 28 anggota Kabinet ketika itu, termasuk perdana menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad, Lynas, dan Lembaga Pelesenan Tenaga Atom (AELB) sebagai responden.

 

Ketiga-tiga individu itu, antara lain, memohon pengisytiharan bahawa keputusan kolektif Mahathir dan 27 menteri sebagai Kabinet Persekutuan pada 15 Ogos 2019 — membenarkan lanjutan lesen selama enam bulan untuk operasi Lynas — adalah terbatal dan tidak sah.

 

Tan, turut memfailkan bantahannya terhadap penilaian kesan alam sekitar dengan menunjukkan terdapat pelanggaran syarat pelesenan dan pencemaran air bawah tanah seperti yang terkandung dalam laporan jawatankuasa kajian eksekutif.

 

Pada 28 Julai 2021, hakim Mahkamah Tinggi Datuk Ahmad Kamal Md Shahid menolak permohonan semakan kehakiman oleh Tan, Ismail dan Ponusamy, dan memerintahkan mereka membayar kos keseluruhan RM20,000, kerana mahkamah kemudiannya mendapati permohonan itu remeh dan menyusahkan. 

 

AELB telah mengumumkan bahawa Kabinet meluluskan lanjutan enam bulan itu. AELB kemudian, pada Mac 2023, melanjutkan lagi lesen operasi Lynas selama tiga tahun lagi, berjalan sehingga Mac 2026, dengan syarat PDF itu dibina.

 

Mengenai isu arahan Kabinet untuk lanjutan, Azizul dan panel hakim memutuskan bahawa peguam kanan persekutuan yang mewakili menteri Kabinet telah bersetuju bahawa keputusan untuk memberikan lanjutan itu adalah salah, dan ia sepatutnya dibuat terlebih dahulu oleh AELB dan kemudiannya. menteri sains, teknologi, alam sekitar dan inovasi.

 

“Ia tidak boleh diwakilkan oleh beliau [menteri dan AELB] kepada Kabinet,” kata Azizul.

 

Bagaimanapun, Azizul berkata memandangkan perayu mengakui bahawa apa yang mereka rayuan telah digantikan dengan peristiwa, mahkamah terpaksa menolak rayuan itu.

 

Tan Sri Cecil Abraham mewakili Lynas manakala peguam kanan persekutuan Nur Irmawatie Daud mewakili bekas menteri. - DagangNews.com