Mahkamah Tinggi membenarkan permohonan Boustead Heavy Industries batal saman dua kontraktor LCS | DagangNews Skip to main content

Mahkamah Tinggi membenarkan permohonan Boustead Heavy Industries batal saman dua kontraktor LCS

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 8 Feb - Mahkamah Tinggi di sini hari ini membenarkan permohonan Boustead Heavy Industries Corporation Berhad (BHIC) dan BHIC Defence Technologies Sdn Bhd (BHIC DT) untuk membatalkan saman yang difailkan oleh dua kontraktor yang terbabit dalam projek kontroversi kapal tempur pesisir (LCS).

 

Perkara itu dinyatakan BHIC dalam makluman kepada Bursa Malaysia hari ini.

 

Dua kontraktor terbabit ialah Contraves Advanced Devices Sdn Bhd (CAD) dan Contraves Electrodynamics Sdn Bhd (CED).

 

Dalam pemakluman itu, BHIC berkata, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur turut memerintahkan supaya kos RM15,000 dibayar secara peribadi oleh Sylvia Sinniah kepada BHIC and BHIC DT. 

 

"Mahkamah juga membenarkan permohonan Dr Salihin Abang dan Laksamana Madya (Bersara), Datuk Syed Zahiruddin Putra Syed Osman untuk membatalkan saman yang difailkan CAD dan CED terhadap mereka," katanya.

 

Jelas BHIC, Mahkamah Tinggi turut memerintahkan kos RM15,000 yang perlu dibayar secara peribadi oleh Sylvia Sinniah kepada Dr Salihin dan Syed Zahiruddin.

 

"Syarikat akan mengumumkan sebarang perkembangan mengenai kes ini dari semasa ke semasa," kata BHIC.

 

ARTIKEL BERKAITAN: BHIC nafi tuduhan dalam tindakan saman kontraktor utama LCS

 

Saman itu telah difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 27 September 2022 oleh syarikat 51 peratus miliknya, CED dan CAD.

 

Saman itu menamakan pengarah nominee BNS, BHIC, BHIC Defence Technologies Sdn Bhd (BHICDT) dan BHICDT, Dr Salihin dan Syed Zahiruddin.

 

Di bawah writ saman dan pernyataan tuntutan (WCCS), CAD dan CED mendakwa bahawa keputusan BNS untuk menarik balik 12 surat anugerah (LoA) untuk projek LCS adalah tidak sah.

 

Syarikat berkenaan telah dipertanggungjawabkan untuk membeli peralatan daripada pengeluar peralatan asli (OEM) untuk frigat tentera laut.

 

LoA dilaporkan telah dibatalkan oleh BNS pada September 2022 berikutan dakwaan salah laku dan urus niaga palsu.

 

BHIC menguasai 27.77 peratus kepentingan dalam BNS, kontraktor Kementerian Pertahanan, untuk membina enam frigat di bawah program LCS.

 

BHIC telah menafikan tuntutan yang dibuat dalam saman oleh kontraktor utama projek LCS, yang termasuk antara lain, pengisytiharan bahawa 12 surat anugerah berkaitan kepada projek itu kekal sah.

 

Kedua-dua CAD dan CED adalah 51% dimiliki oleh BHIC manakala baki 49% kepentingan dimiliki oleh Kumpulan Rheinmetall Jerman.

 

Plaintif memohon sejumlah 17 perkara di bawah WSSC, yang pertama adalah pengisytiharan bahawa 12 surat anugerah kepada plaintif daripada BNS tidak terbatal dan kekal sah dan berterusan.

 

Kontrak itu berkaitan, "antara lain, perolehan, kejuruteraan, integrasi dan pembekalan sistem pengurusan pertempuran, kawalan kebakaran, sistem komunikasi, peluru, radar, torpedo dan peluru berpandu berhubung dengan kontrak untuk reka bentuk, membina, melengkapkan, memasang, mentauliahkan, menyepadukan, menguji, percubaan dan penghantaran enam Kapal Peronda Generasi Kedua dengan Pertempuran Littoral Keupayaan kapal untuk Tentera Laut Diraja Malaysia".

 

Di samping itu, plaintif memohon perintah untuk BNS membayar jumlah tertunggak kepada CAD sebanyak RM880.07 juta, EUR39.87 juta, GBP3.78 juta dan SEK55.94 juta, dan membayar CED jumlah tertunggak yang dikatakan berjumlah RM216.65 juta.- DagangNews.com