Malakoff berkongsi kepakaran RE kepada pelajar TVET pacu kemajuan ekonomi, korporat negara | DagangNews Skip to main content

Malakoff berkongsi kepakaran RE kepada pelajar TVET pacu kemajuan ekonomi, korporat negara

V. Sivakumar dan Raja Iskandar Raja Mukhtaruddin bertukar MoC bersempena Program Setahun Bersama Kerajaan Madani di Stadium Bukit Jalil hari ini, yang turut disaksikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.
Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 8 Dis - Malakoff Corporation Berhad telah memeterai memorandum kerjasama (MoC) dengan Kementerian Sumber Manusia (MOHR) untuk memberi kemahiran khusus dalam tenaga boleh diperbaharui (RE) kepada pelajar Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET).

 

Malakoff dalam satu kenyataan media hari ini berkata pada masa yang sama, ia akan memacu pertumbuhan ekonomi melalui usaha bersepadu untuk mengukuhkan kemahiran praktikal dan pengetahuan yang disesuaikan untuk pekerjaan tertentu.

 

Melalui perjanjian ini, Malakoff akan membangunkan modul kursus yang memberi tumpuan kepada RE, penyelesaian tenaga dan sistem penyejukan daerah, di samping berkongsi pengetahuan dan kepakarannya untuk meningkatkan kemahiran jurulatih di Institut Latihan Kemahiran Awam (ILKA). 

 

Selain itu, Malakoff akan memberikan akses kepada kemudahan dan peralatan yang diperlukan, serta menyediakan pembiayaan penting untuk kursus dan kemudahan latihan di premisnya bagi meningkatkan perjalanan pembelajaran pelajar untuk kemajuan profesional mereka.

 

Majlis pemeteraian MoC dikendali oleh Menteri Sumber Manusia, Yang V. Sivakumar dan Ketua Bahagian Rakyat Malakoff, Raja Iskandar Raja Mukhtaruddin yang diadakan bersempena Program Setahun Bersama Kerajaan Madani di Stadium Bukit Jalil hari ini.

 

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Malakoff, Anwar Syahrin Abdul Ajib melihat kerjasama terbabit sebagai peluang untuk pakar industri, seperti Malakoff, untuk menyumbang secara aktif dalam membentuk kurikulum bersesuaian dengan pengetahuan dan kemahiran penting dalam tenaga kerja.

 

“Walaupun pengalaman meluas kami dalam industri, kami menyedari keperluan berterusan untuk meningkatkan kemahiran bakat muda untuk memenuhi permintaan yang semakin berkembang.

 

"Inisiatif ini menggalakkan syarikat menyumbang secara aktif untuk meningkatkan kemahiran dan kecekapan, kami percaya ia bukan sahaja akan memacu pertumbuhan syarikat yang mengambil bahagian tetapi juga melengkapkan generasi muda dengan latihan dan peralatan penting, bertindak sebagai pemangkin pertumbuhan ekonomi," katanya dalam kenyataan itu.

 

Anwar Syahrin menambah bahawa kerjasama tersebut menawarkan peluang kepada syarikat untuk mengoptimumkan kecekapan perniagaan, seterusnya menyokong sasaran peralihan tenaga negara untuk masa depan yang mampan.

 

Kerjasama ini adalah sebahagian daripada komitmen Malakoff ke arah Matlamat Pembangunan Lestari PBB (SDG) No. 8 yang menggalakkan pertumbuhan ekonomi inklusif dan mampan, serta pekerjaan penuh dan produktif yang diterjemahkan kepada kerja yang baik untuk semua. - DagangNews.com