Malaysia Airlines lancarkan penerbangan ke Maldives, destinasi ke-13 di Asia Selatan  | DagangNews Skip to main content

Malaysia Airlines lancarkan penerbangan ke Maldives, destinasi ke-13 di Asia Selatan 

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 1 Ogos – Malaysia Airlines melancarkan penerbangan harian sulungnya dari Kuala Lumpur ke Maldives hari ini, menerusi MH485 Boeing 737-800, berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KUL) pada 10:10 pagi dengan 100% faktor muatan 174 penumpang.

 

Penerbangan terus selama empat jam 15 minit itu disambut dengan tabik hormat air di Lapangan Terbang Antarabangsa Velana (MLE) pada 11:25 pagi waktu tempatan. Pusingan kembali bertolak dari MLE ke KUL pada 12.30 tengah hari waktu tempatan.

 

Pencapaian ini menandakan destinasi ke-13 Malaysia Airlines di Asia Selatan, mengukuhkan komitmennya untuk mengembangkan kehadirannya dalam pasaran utama.

 

Laluan baharu ini mengukuhkan kedudukan Malaysia Airlines sebagai pintu masuk ke Asia dan seterusnya, sejajar dengan perjalanan ketinggian komersialnya. Kali terakhir Malaysia Airlines mengendalikan penerbangan terus ke Maldives pada 2017.

 

Tahun ini, Malaysia Airlines melancarkan tiga destinasi baharu, termasuk penerbangan ke Chiang Mai, Thailand (CNX) mulai 15 Ogos, dan penerbangan harian ke Danang, Vietnam (DAD) mulai 24 September 2024.

 

 

mas
Acara pelepasan itu dihadiri oleh (dari kiri) Dr. Mariyam Shabeena Ahmed, Pesuruhjaya Tinggi Maldives ke Malaysia; Dersenish Aresandiran, Ketua Pegawai Komersial Syarikat Penerbangan, MAG; Ibrahim Shaaz H

 

 

Ketua Pegawai Eksekutif Syarikat Penerbangan dari MAG, Ahmad Luqman Mohd Azmi berkata, pihaknya sangat teruja untuk terbang kembali ke Maldives, yang meningkatkan visi strategik kami untuk menghubungkan pelancong ke beberapa destinasi paling menawan di dunia.

 

"Dengan menawarkan penerbangan terus ke Maldives, kami menyasarkan untuk meletakkan Malaysia Airlines sebagai pilihan utama bagi mereka yang mencari kemewahan dan kekayaan budaya.

 

"Ia juga menandakan inisiatif strategik untuk mengukuhkan kedudukan kami dalam segmen pelancongan mewah, mempamerkan komitmen kami untuk memenuhi keperluan berkembang pengembara yang arif dan mengukuhkan kelebihan daya saing kami dalam pasaran," katanya.

 

Bersempena dengan pelancaran laluan baharu itu, Malaysia Airlines menawarkan tambang promosi istimewa mulai sekarang hingga 31 Ogos 2024 untuk pengembara menerokai landskap Maldives yang menakjubkan, perairan jernih dan pusat peranginan bertaraf dunia.

 

Di bawah tema "The Time for the Maldives", tambang pergi balik semua bermula dari RM899 untuk Kelas Ekonomi dan tersedia untuk perjalanan sehingga 30 Mac 2025.

 

Pengembara juga boleh memanfaatkan alat tambah yang menampilkan diskaun 10% untuk membeli berkas (bundle) sampingan seperti berkas nilai, berkas premium dan berkas Trio Pengembara MH, yang termasuk tempat duduk standard, bagasi tambahan 10kg dan akses ke Golden Lounge Malaysia Airlines di KLIA.

 

Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Urusan Maldives Airports Company Limited (MACL), Ibrahim Shareef Mohamed berkata, pihaknya berbesar hati mengalu-alukan Malaysia Airlines kembali ke Lapangan Terbang Antarabangsa Velana.

 

"Pengembalian semula laluan ini ke Malaysia, destinasi popular untuk pengembara kami, mengukuhkan ketersambungan serantau. Kami teruja dengan peluang yang ditawarkan oleh perkongsian ini,” ujar beliau.

 

Sementara itu, Ibrahim Shiuree, Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Urusan Maldives Marketing & PR Corporation (MMPRC) berkata, “Penyambungan semula penerbangan terus antara Maldives dan Malaysia melalui Malaysia Airlines dijangka bukan sahaja meningkatkan ketibaan tetapi juga untuk mempelbagaikan pangkalan pelancongan kami".

 

Menurut beliau, perkongsian kolaboratif seperti ini menekankan komitmen MMPRC untuk mengukuhkan ketersambungan dan kebolehcapaian untuk pelawat dari Asia Tenggara dan seluruh dunia,” kata Ibrahim. - DagangNews.com