Malaysia di tangga ketiga teratas di Asia untuk pelaburan hartanah rentas sempadan keluar — Juwai IQI | DagangNews Skip to main content

Malaysia di tangga ketiga teratas di Asia untuk pelaburan hartanah rentas sempadan keluar — Juwai IQI

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 18 Jun - Malaysia telah muncul sebagai negara ketiga teratas di Asia untuk pelaburan hartanah rentas sempadan keluar selepas Tanah Besar China dan Hong Kong, menurut Laporan Trend Pembelian Hartanah Kediaman Rentas Sempadan Asia-Pasifik Juwai IQI Holdings 1Q2024.

 

Laporan itu berkata kedudukan Malaysia menunjukkan kuasa beli pengguna Malaysia yang semakin meningkat dan minat mereka yang semakin meningkat dalam pelaburan hartanah rentas sempadan.

 

Destinasi utama pembeli Malaysia telah menunjukkan minat adalah Thailand, Australia, Vietnam, Indonesia, Singapura, Sepanyol, UK, Greece, Jepun dan AS, dalam susunan itu.

 

Laporan itu mengaitkan beberapa faktor utama yang menyumbang kepada minat ini dalam kalangan pembeli Malaysia untuk membeli hartanah di luar negara, termasuk pertumbuhan ekonomi dan peningkatan kelas pertengahan yang telah meningkatkan pendapatan boleh guna, membolehkan lebih ramai individu melabur di peringkat antarabangsa.

 

Dalam satu kenyataan yang mengiringi keluaran laporan itu, Ketua Pegawai Eksekutif Juwai IQI Holdings Kashif Ansari berkata Malaysia adalah "pemain dinamik dalam pelaburan keluar.

 

 

Kashif Ansari
                        Kashif Ansari

 

 

"Pertumbuhan ekonomi kita dan peningkatan kelas pertengahan sedang menyemarakkan minat yang ketara dalam hartanah antarabangsa.

 

"Pelabur Malaysia sedang mengembangkan ufuk mereka dan mempelbagaikan portfolio mereka, yang akan berterusan apabila pasaran global berkembang,” ujar beliau.

 

Selain pelaburan hartanah keluar, Malaysia juga merupakan destinasi pelaburan hartanah masuk yang popular.

 

Menurut laporan itu, ia adalah destinasi kedua paling popular untuk pembeli dari Singapura, keenam untuk pembeli Hong Kong dan ketujuh untuk pembeli dari tanah besar China.

 

Faktor yang mendorong minat pembeli asing dalam pasaran hartanah kediaman Malaysia termasuk lokasi strategik negara, projek infrastruktur baharu yang penting, iklim pelaburan yang menggalakkan, hasil yang cukup tinggi dan daya tarikan pasaran hartanahnya yang pelbagai, menurut laporan itu.

 

Selain daripada itu, peningkatan mata wang luar negara berbanding mata wang Malaysia juga telah menyumbang kepada peningkatan kemampuan dalam kalangan pembeli serantau.

 

Sementara itu, Vietnam, Indonesia dan Filipina adalah antara negara di rantau ini yang menjadi tumpuan pelabur hartanah Asia, tambah laporan itu.

 

Ia berkata Vietnam menarik perhatian kerana pertumbuhan ekonomi yang pesat, iklim pelaburan yang menggalakkan dan program pelaburan infrastruktur, dan pasaran hartanahnya yang rancak, yang menawarkan pelbagai peluang untuk pelabur yang mencari pulangan tinggi pada kos yang agak rendah.

 

Indonesia, dengan penduduknya yang ramai, pembangunan ekonomi dan kelas pertengahan yang semakin meningkat membentangkan potensi besar untuk pelaburan hartanah, walaupun ia masih belum berpindah ke peringkat pertama destinasi pembeli, kata laporan itu.

 

Republik itu menawarkan pelbagai pilihan pelaburan hartanah untuk pembeli luar pesisir, daripada vila pantai yang boleh berfungsi sebagai rumah percutian yang menghasilkan pendapatan, kepada pelaburan bandar di Jakarta, tambahnya.

 

Filipina juga menarik minat dengan pertumbuhan ekonominya yang teguh dan lebih AS$33.3 bilion (RM157.1 bilion) dalam kiriman tahunan yang membantu menyokong harga hartanah tempatan, menurut laporan itu.

 

Tambahan pula, pelaburan kerajaan dalam infrastruktur baharu dan mewujudkan persekitaran mesra perniagaan turut menyumbang kepada daya tarikannya.

 

Seperti di Indonesia, hartanah pantai dan pangsapuri bandar di Filipina adalah antara jenis pelaburan yang popular untuk pembeli asing, kata laporan itu. - DagangNews.com