Malaysia diwakili DOSM dipilih sebagai Naib Pengerusi Suruhanjaya Perangkaan OIC ke-12 | DagangNews Skip to main content

Malaysia diwakili DOSM dipilih sebagai Naib Pengerusi Suruhanjaya Perangkaan OIC ke-12

Datuk Seri Dr Mohd Uzir Mahidin (kanan) mengetuai perwakilan Malaysia pada OIC-StatCom di Jeddah, Arab Saudi, baru-baru ini. - Gambar Facebook DOSM
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 6 Okt - Malaysia menerusi Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM) dipilih sebagai Naib Pengerusi Ahli Biro Suruhanjaya Perangkaan OIC ke-12 (OIC-StatCom), forum kepentingan kerajaan dalam komuniti statistik global di Jeddah, Arab Saudi, baru-baru ini.

 

DOSM memaklumkan, perwakilan Malaysia yang diketuai oleh Ketua Perangkawan, Datuk Seri Dr Mohd Uzir Mahidin merupakan pencapaian penting dan bukti dedikasi Malaysia untuk memajukan aktiviti statistik dan komitmennya terhadap kerjasama dan diplomasi antarabangsa.

 

Katanya, Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) mengadakan OIC-StatCom ke-12 pada 3 dan 4 Oktober 2023 untuk meningkatkan keupayaan statistik melalui kerjasama global di Jeddah.

 

"Peristiwa penting ini mengumpulkan ahli pemimpin Pejabat Perangkaan Kebangsaan (NSO) negeri, menekankan kepentingan berkongsi pengetahuan dan pembelajaran untuk menghasilkan data yang tepat dan boleh dipercayai untuk bermaklumat membuat keputusan," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

 

Menurut DOSM, sesi itu dianjurkan dengan teliti oleh The Statistical, Pusat Penyelidikan dan Latihan Ekonomi dan Sosial untuk Negara Islam (SESRIC) sebagai sekretariat, dihoskan oleh Pihak Berkuasa Am bagi Perangkaan (GASTAT) bagi Kerajaan Arab Saudi, dengan kerjasama Bank Pembangunan Islam (IsDB).

 

Acara itu menyaksikan penyertaan daripada NSO yang mewakili negara OIC bersama-sama wakil dari kedua-dua organisasi antarabangsa dan serantau.

 

Suruhanjaya ke-12 melantik Cameroon sebagai Pengerusi (Kumpulan Afrika), manakala Malaysia (Kumpulan Asia), Arab Saudi (Kumpulan Arab), dan Palestin (kekal ahli) dilantik sebagai Naib Pengerusi. SESRIC berfungsi sebagai pelapor.

 

 

DOSM

 

 

Pada tahun ini, DOSM berkongsi kejayaan penggunaan teknologi geospatial untuk meningkatkan aktiviti banci dan pembangunan Petunjuk SDG 8, memfokuskan kepada kerja yang baik dan pertumbuhan ekonomi negara. 

 

Semasa perbincangan terbuka dengan ahli lain menyatakan, DOSM memberikan pandangan berharga mengenai aktiviti suruhanjaya.

 

Pada tahun ini, DOSM menjalankan sembilan kursus latihan statistik, webinar, dan bengkel, meliputi topik seperti Penunjuk SDG 9 (Industri, Inovasi, dan Infrastruktur), Petunjuk SDG 1 (Tiada Kemiskinan), dan Petunjuk SDG 7 (Tenaga Mampu Milik dan Bersih), serta data mengenai Perkhidmatan Sektor Kewangan Islam, statistik asas untuk diplomat, dan perangkaan perdagangan antarabangsa dan imbangan pembayaran.

 

Menurut Mohd Uzir, pengiktirafan Malaysia adalah gambaran yang tidak berbelah bahagi dedikasi DOSM ke arah kerjasama antarabangsa, dengan tujuan untuk mempromosikan statistik rasmi dan berusaha ke arah matlamat Agenda 2030.

 

"Dengan bangganya Malaysia menganggap dirinya sebagai salah satu penyedia teratas kepakaran statistik, dan kekal komited untuk terus meningkatkan keberkesanan sistem statistiknya," katanya. - DagangNews.com