Maybank IB jangka Indeks FBKLCI berada antara 1,485 hingga 1,505 mata hari ini | DagangNews Skip to main content

Maybank IB jangka Indeks FBKLCI berada antara 1,485 hingga 1,505 mata hari ini

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 10 Jan - Maybank Investment Bank (Maybank IB) mengunjurkan Indeks FBMKLCI berjulat antara 1,485 mata dan 1,505 mata hari ini, dengan sokongan pada 1,465 mata dan 1,440 mata.

 

Indeks FBMKLCI menamatkan dagangan semalam dalam keadaan positif berikutan pembelian lewat, seiring dengan sentimen yang agak positif di seluruh pasaran ekuiti serantau.

 

Bagaimanapun, pasaran bertukar negatif dengan kaunter rugi mengatasi untung sebanyak 605 berbanding 410.

 

"Sebanyak 6.44 bilion saham bernilai RM3.76 billion bertukar tangan.

 

"Pengambilan untung dipercepatkan dalam kaunter hartanah dan ia telah meluas ke sektor pembinaan, tenaga dan utiliti," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Pada penghujung hari, indeks penanda aras menambah 3.13 mata, atau 0.21%, kepada 1,498.83 mata didahului oleh pendahuluan dalam Sime Darby Berhad, CelcomDigi Berhad, Telekom Malaysia Berhad dan QL Resources Berhad.

Sementara itu, aktiviti pengambilan untung dalam Niaga Hadapan Indeks FBMKLCI (FKLI) telah bermula berikutan kegagalan semalam untuk melonjak melepasi rintangan serta-merta.

 

"Indeks telah membentuk pembalikan penurunan harga klasik dengan jumlah dagangan yang lebih tinggi dengan itu mencadangkan penarikan semula yang sederhana.

 

"Kami menjangkakan indeks akan mengukuh lebih rendah dalam tempoh terdekat," katanya. - DagangNews.com