Maybank terajui 89 syarikat Malaysia dalam ranking 500 teratas Fortune Asia Tenggara | DagangNews Skip to main content

Maybank terajui 89 syarikat Malaysia dalam ranking 500 teratas Fortune Asia Tenggara

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 18 Jun - Malayan Banking Bhd (Maybank) merupakan satu-satunya syarikat Malaysia yang berjaya masuk ke dalam 20 syarikat teratas berdasarkan hasil, dalam ranking 500 Asia Tenggara Fortune untuk 2024, menduduki tempat ke-17 dengan AS$14.15 bilion (RM66.7 bilion).

 

Dalam satu kenyataan hari ini, Fortune berkata daripada 20 syarikat teratas mengikut keuntungan, syarikat Malaysia Maybank menduduki tempat ke-11, CIMB Group Holdings di tempat ke-17 dan Public Bank Bhd di tempat ke-19.

 

Majalah perniagaan global AS itu berkata kedudukan sulung itu termasuk syarikat dari tujuh negara Asia Tenggara: Indonesia, Thailand, Malaysia, Singapura, Vietnam, Filipina dan Kemboja.

 

Ia berkata Indonesia mendominasi dengan 110 syarikat.

 

Thailand menyusul dengan 107. Malaysia, dengan 89 syarikat dalam senarai, mengenepi Singapura, dengan 84. Vietnam adalah rumah kepada 70 syarikat dalam senarai, Filipina 38, dan Kemboja dua.

 

 

fortune

 

 

Fortune berkata dari segi pendapatan, peniaga komoditi yang berpangkalan di Singapura, Trafigura, menduduki tempat teratas dan mendominasi kedudukan dengan jualan sebanyak AS$244 bilion.

 

Menurutnya, peniaga komoditi milik persendirian dalam mineral, logam dan tenaga itu mempunyai pekerja paling sedikit dalam kalangan sepuluh syarikat teratas senarai itu mengikut hasil dan merupakan yang kedua paling menguntungkan dalam kalangan kumpulan ini.

 

Sepuluh syarikat teratas di Asia Tenggara 500 menampilkan kumpulan yang pelbagai.

 

Sektor tenaga menguasai tiga tempat teratas, dengan PTT Thailand menduduki tempat kedua, Pertamina Indonesia di tempat ketiga, dan syarikat elektrik negeri Indonesia, Perusahaan Listrik Negara menduduki tempat keenam.

 

Singapura mempunyai syarikat paling banyak dalam 10 teratas, dengan Trafigura dengan Wilmar di tempat keempat, Olam kelima, Flex kelapan dan DBS kesepuluh. Turut dalam sepuluh teratas ialah CP All Thailand di tempat ketujuh dan San Miguel dari Filipina di tempat kesembilan.

 

Sepuluh syarikat terbesar dalam senarai itu melaporkan pendapatan AS$650 bilion.

 

Itu menyumbang lebih satu pertiga daripada hasil untuk tahun fiskal 2023 di seluruh 500 syarikat Asia Tenggara yang melaporkan jumlah pendapatan sebanyak AS$1.8 trilion.

 

Ambang pendapatan minimum untuk dimasukkan ke dalam senarai ialah AS$460.8 juta.

 

Fortune berkata dengan hasil kolektif sebanyak AS$242 bilion, perbankan merupakan sektor kedua terbesar di Asia Tenggara.


 

wente

 

 

Secara ketara, sembilan bank adalah antara 20 syarikat teratas yang paling menguntungkan, dengan DBS Singapura mendahului, baik dari segi hasil dan pendapatan.

 

Editor eksekutif Fortune untuk Asia Clay Chandler berkata Fortune's Southeast Asia 500 mencerminkan rantau yang dinamik dan cepat berubah iaitu kawasan yang ekonomi terasnya berkembang dengan ketara lebih pantas berbanding Eropah atau AS.

 

“Ini sebahagiannya disebabkan Asia Tenggara mengambil kepentingan yang jauh lebih besar dalam ekonomi global, apatah lagi kerana sejumlah syarikat multinasional Global 500 telah mengalihkan lebih banyak rantaian bekalan mereka ke negara Asia Tenggara,” kata Chandler.

 

Dengan pelancaran Asia Tenggara 500, syarikat terbesar di rantau ini menjadi sebahagian daripada kumpulan elit firma yang diiktiraf melalui penyertaan di bawah francais Fortune 500 yang berprestij, yang merangkumi Fortune 500 Global, Fortune 500 Eropah, Fortune China 500, dan kini Fortune Southeast Asia 500. - DagangNews.com