Mercedes-Benz perkenalkan SUV Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC, model terbaharu EV di Malaysia | DagangNews Skip to main content

Mercedes-Benz perkenalkan SUV Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC, model terbaharu EV di Malaysia

SUV Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC, model terbaharu EV yang dilancarkan di Malaysia.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 8 Dis - Mercedes-Benz Malaysia (MBM) terus menyaksikan permintaan yang mampan untuk kenderaan elektrik (EV) dan menjangkakan jualan akan kekal teguh pada masa hadapan.

 

Dalam beberapa minggu kebelakangan ini, pengeluar kereta utama seperti General Motors, Ford Motor, dan Tesla telah mengumumkan bahawa mereka akan menarik balik perbelanjaan mereka untuk EV, apabila permintaan semakin perlahan.


 

mercedes

 


Namun begitu, Ketua Pegawai Eksekutif dan Presiden Mercedes-Benz Cars Malaysia, Amanda Zhang berkata kumpulan itu menyaksikan lonjakan permintaan untuk EV, dengan jualan mencecah 174,500 unit di seluruh dunia – peningkatan 82% dari tahun ke tahun hingga September.

 

“Permintaan EV yang perlahan tidak selari dengan pemerhatian kami memandangkan pada skala global kami menyaksikan lonjakan pertumbuhan yang luar biasa. Trend ini konsisten dalam pasaran Malaysia, menunjukkan trajektori menaik yang serupa. Melihat kepada rekod jualan kami, kami berkembang pada kadar yang sangat pantas.

 

“Sebagai sebuah syarikat yang baik, kami sentiasa menyasarkan pertumbuhan yang menguntungkan. Oleh itu, kami sentiasa mahu mencapai titik manis untuk mempunyai pengeluaran yang betul, inventori yang betul, dan untuk mengekalkan matlamat keuntungan kami,” katanya kepada media pada pelancaran SUV Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC baharu pada Rabu.


 

mercedes

 

mercedes

 

mercedes

 

mercedes

 


Berharga RM485,888 dengan cukai jualan 10% untuk Semenanjung Malaysia, SUV Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC menandakan tambahan kesembilan kepada portfolio produk elektrik sepenuhnya kumpulan itu, menampilkan tujuh model dan sembilan varian yang diperkenalkan setakat ini.

 

EQE SUV ialah varian pelbagai guna bagi saloon eksekutif EQE dan teman yang sempurna untuk semua pengembaraan besar dan kecil dengan dinamik pemanduannya yang berkemampuan dan ruang dalaman yang luas.

 

Sebagai model keempat selepas dua EQS dan EQE Saloon serta SUV EQS, EQE SUV mencapai julat WLTP sehingga 552 kilometer dan output kapasiti maksimum ialah 300 kW. Dengan pacuan semua roda 4MATIC, EQE SUV menampilkan pacuan pada kedua-dua gandar hadapan dan belakang, ditambah pula dengan sudut stereng gandar belakang sehingga sepuluh darjah.

 

Sempena pelancaran itu, Mercedes-Benz Malaysia mengumumkan rancangan kerjasama dengan Gentari Green Mobility Sdn Bhd dan EV Connection Sdn Bhd (EVC) untuk mempercepatkan penggunaan EV di negara ini, dengan meneroka potensi pembangunan pengecasan EV. infrastruktur.


 

mercedes
Dari kiri: Pengarah Urusan EV Connection Sdn Bhd (EVC) Ir Lee Yuen How, Amanda Zhang, Timbalan CEO Gentari & CEO Gentari Green Mobility Sdn Bhd Shah Yang Razalli, yang menandatangani MOU.


 

Di pasaran domestik, Mercedes-Benz mengalami peningkatan jualan sebanyak 400% berbanding tahun lepas.

 

Mengenai persaingan dengan jenama kereta lain, Zhang berkata tumpuan Mercedes-Benz melangkaui persaingan harga dan meluas untuk menyampaikan pengalaman pelanggan yang komprehensif.

 

“Apabila kita bercakap tentang Mercedes-Benz, kita bercakap tentang keseluruhan pengalaman secara keseluruhan. Kami sedang menaik taraf semua kedai runcit kami kepada piawaian runcit mewah terkini. Di mana sahaja pelanggan kami memilih untuk berinteraksi dengan kami, sama ada dalam talian, atau di titik sentuhan fizikal, kami ingin memberikan pengalaman mewah itu.

 

“Saya percaya bahawa pengalaman kemewahan sebenar bukan selalunya tentang pelanggan perlu datang ke bilik pameran kami. Kami mahu menyediakan semua kemungkinan, sama ada dalam talian atau luar talian, supaya pelanggan kami boleh memutuskan di mana dan bila mereka mahu berinteraksi dengan kami. Ini bermakna kami akan menganjurkan jerayawara atau kedai timbul untuk membawa jenama kami kepada peminat. Di sinilah kami mahu bersaing dan menonjol dalam kalangan pertandingan,” katanya.


 

mercedes

 

mercedes

 

mercedes

 

mercedes

 


Zhang berkata Mercedes-Benz telah mencapai kemajuan yang besar dalam barisan EVnya, terutamanya berkaitan jarak perjalanan. SUV EQE, misalnya, boleh bergerak sehingga 552km, manakala EQS mempunyai jarak kira-kira 696km.

 

“Bagaimanapun, di sebalik kemajuan ini, kebimbangan terhadap jarak jauh masih menjadi kebimbangan umum dalam kalangan orang ramai mengenai EV, menunjukkan jurang kesedaran orang ramai yang sedia ada.

 

"Oleh itu, pada masa hadapan, matlamat kami untuk mengekalkan permintaan EV adalah dengan menjana lebih banyak kesedaran tentang portfolio kami kerana terdapat banyak pengetahuan teknikal (jarak perjalanan, kelajuan pengecasan dan liputan rangkaian pengecasan kami) yang masih belum ada. belum lagi.

 

"Lebih banyak kami keluar dan berkongsi kepakaran dan pengetahuan ini, lebih banyak kami juga boleh mempengaruhi kelajuan pertumbuhan (EV) di sini," kata Zhang. - DagangNews.com