Meridian Bhd terjerumus ke PN17, juruaudit nafi pendapat dalam penyata kewangan Sept 2023 | DagangNews Skip to main content

Meridian Bhd terjerumus ke PN17, juruaudit nafi pendapat dalam penyata kewangan Sept 2023

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 9 April - Meridian Bhd diklasifikasikan sebagai penerbit tersenarai yang terjejas Nota Amalan 17 (PN17) pada Isnin selepas juruaudit luar pemaju hartanah itu menyatakan penafian pendapat dalam penyata kewangan terauditnya bagi tempoh berakhir 30 Sept 2023.

 

Penafian pendapat bermaksud juruaudit tidak menyatakan pendapat. Ia adalah satu daripada empat kesimpulan - tiga lagi adalah tidak layak, layak dan pendapat buruk - oleh firma audit dalam menyatakan sama ada set penyata kewangan memberikan pandangan yang benar dan saksama tentang kewangan syarikat.

 

Dalam laporan auditnya yang dikemukakan kepada Bursa Malaysia oleh Meridian, juruaudit Jamal, Amin & Partners berkata penafian pendapat itu dikeluarkan kerana firma itu tidak dapat memperoleh bukti audit yang mencukupi berkenaan dengan anggaran dan andaian yang dibuat dalam unjuran aliran tunai yang disediakan oleh pengurusan Meridian, dengan mengandaikan tindakan kumpulan itu akan berterusan dan ia adalah membimbangkan.

 

Ini termasuk kumpulan yang mengalami kerugian bersih berjumlah RM108.24 juta bagi tiga tahun kewangan lalu dan situasi di mana liabiliti semasa kumpulan melebihi aset semasanya, kata juruaudit.

 

Selain itu, rizab tunai kumpulan adalah rendah untuk kedua-dua entiti, dengan overdraf bank kumpulan melebihi had kreditnya, dan sebahagian besar inventori kumpulan dibebani oleh kaveat persendirian, merumitkan pelupusannya.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Meridian akan digantung jika gagal serah Laporan Tahunan 2023 selewat-lewatnya 5 April - Bursa Malaysia

 

Malah, pembayaran cukai tertunggak dan penalti telah mengakibatkan tindakan undang-undang oleh pihak berkuasa cukai terhadap kumpulan itu, kata juruaudit.

 

"Peristiwa dan keadaan di atas menunjukkan wujudnya ketidaktentuan material yang menimbulkan keraguan ketara terhadap keupayaan kumpulan dan syarikat untuk meneruskan usaha berterusan," kata Jamal, Amin & Partners.

 

Juruaudit juga berkata bahawa hartanah Meridian dengan jumlah bawaan RM50.43 juta, atau 28% daripada jumlah aset kumpulan, masih didaftarkan di bawah bekas syarikat subsidiari yang telah dilupuskan sebelum ini, tetapi hak milik belum dipindahkan kepada kumpulan.

 

Bekas anak syarikat itu, yang bertanggungjawab untuk memindahkan hak milik hartanah, telah digulung oleh Mahkamah Tinggi dan kini berada di bawah penerimaan, menimbulkan ketidakpastian mengenai kesan kewangan terhadap kumpulan itu, kata firma itu.

 

"Oleh itu, kami tidak dapat menentukan sama ada potensi pelarasan perlu, jika ada, dan tidak dapat mengesahkan kebenaran maklumat berkaitan yang mungkin memerlukan pendedahan dalam penyata kewangan kumpulan," kata juruaudit itu.

 

Ia juga menyatakan ketidakupayaannya untuk mengesahkan jumlah dan kewujudan pinjaman berjangka RM2.97 juta dan tidak berjaya mendapatkan sebarang bukti audit lain mengenai ketepatan dan kewujudannya.

 

 

summit
Pusat beli-belah The Summit Subang USJ

 

 

Meridian, yang terkenal kerana menyiapkan beberapa hartanah, termasuk The Summit Subang USJ, The Summit Bukit Mertajam, dan The Arc @ Cyberjaya, akhirnya menyerahkan laporan tahunan 2023 minggu lalu untuk mengelakkan saham dan warannya digantung daripada dagangan selepas terlepas tarikh akhir 31 Mac bagi mengemukakan penyata kewangan teraudit tahunannya yang terkandung dalam laporan tahunannya.

 

Dalam suku terbaharu syarikat — tempoh tiga bulan berakhir 30 Nov 2023 — ia mencatatkan kerugian bersih RM1.22 juta kerana pendapatannya sebanyak RM321,000 dikecilkan oleh kos jualan RM602,000, perbelanjaan pentadbiran RM739 ,000 dan kos kewangan RM242,000.

 

Bagi tahun kewangan 17 bulan berakhir 30 Nov 2023, Meridian mencatatkan kerugian bersih RM16.41 juta atas hasil RM3.8 juta.

 

Saham Meridian dibuka 5 sen sesaham pagi ini, naik 5 sen atau 11.11%, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran RM10.28 juta. - DagangNews.com