Leraikan pertindihan peranan agensi kerajaan, bawa manfaat besar kepada negara | DagangNews Skip to main content

Leraikan pertindihan peranan agensi kerajaan, bawa manfaat besar kepada negara

MERREPAK oleh JOHARDY IBRAHIM


 

WALAUPUN jumlah sebenar entiti yang bertindih masih belum jelas, anggaran menunjukkan terdapat lebih daripada 20 entiti di pelbagai kementerian yang bertindih peranan dan fungsi mereka.

 

Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER) iaitu sebuah pertubuhan bukan kerajaan dan advokasi pernah mengenengahkan pertindihan kronik dalam bidang pembekalan air negara.

 

Menurut AWER, Jabatan Perkhidmatan Pembetungan (JPP) mempunyai fungsi yang bertindih dengan Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB), Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (Span), dan Indah Water Konsortium (IWK). Jabatan Bekalan Air (JBA) juga mempunyai fungsi yang bertindih dengan PAAB, Span, dan pengendali air.

 

Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari (Seda) dan Yayasan Hijau juga boleh ditutup. Fungsi Seda boleh dilaksanakan oleh Suruhanjaya Tenaga di bawah satu jabatan. Sementara itu, fungsi Yayasan Hijau boleh diambil alih oleh Pusat Teknologi Hijau dan Perubahan Iklim Malaysia.

 

 

 

 

Sementara itu, Akademi Demokrasi dan Pendidikan Kewarganegaraan Malaysia, mengenal pasti lima badan berkanun dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang mengalami pertindihan fungsi yang dominan.

 

Pengarah Pendidikan Strategik akademi tersebut, Hanif Ahmad berkata, Prasarana Malaysia Berhad (GLC) dan Lembaga Lebuhraya Malaysia (sebuah badan berkanun) mungkin terlibat dalam projek infrastruktur, yang boleh menyebabkan pertindihan dalam perancangan dan pelaksanaan projek pengangkutan.

 

Agensi Pengangkutan Awam Darat (Apad) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) juga contoh lain di mana terdapat pertindihan fungsi, yang akhirnya membawa kepada penyusunan semula.

 

 

parafrasa

 

 

Majlis Amanah Rakyat (Mara) dan Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga Nasional (Tekun) juga mempunyai peranan yang serupa dalam menyediakan pembiayaan dan sokongan kepada usahawan Bumiputera.

 

“Mara adalah badan berkanun yang lebih fokus kepada pendidikan, keusahawanan, dan pembangunan profesional, manakala Tekun, yang juga menerima sokongan kerajaan, menyediakan pembiayaan mikro kepada usahawan kecil dan sederhana.

 

“Terdapat pertindihan dalam fungsi pembiayaan dan sokongan keusahawanan antara kedua-dua entiti ini,” kata Hanif lagi.

 

Begitu juga Institut Piawaian dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia (SIRIM Bhd) dan Jabatan Standard Malaysia yang dilihat cuba menjustifikasi peranan masing-masing lebih penting.

 

Pertindihan ini sememangnya dikhuatiri menimbulkan karenah birokrasi dan paling membimbangkan, tekanan kewangan ketika negara sepatutnya lebih sensitif dan cekap mengendalikan perbelanjaan yang perlu sahaja.

 

 

irsyad

 

Perkara ini disedari oleh kerajaan yang menubuhkan sekretariat untuk Rasionalisasi Badan Berkanun Persekutuan bagi menangani isu pertindihan fungsi dan menjimatkan dana negara pada 3 September lalu.

 

Sekretariat ini ditubuhkan berikutan dakwaan pertindihan yang berlebihan melibatkan badan berkanun dan GLC, yang telah menyebabkan perbelanjaan kewangan yang melampau dan perbelanjaan yang tidak terkawal.

 

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata sekretariat itu akan bertindak serta-merta sebagai sebahagian daripada usaha kerajaan untuk mereformasi perkhidmatan awam.

 

Proses pemisahan fungsi tersebut, yang akan dikendalikan oleh sekretariat untuk Rasionalisasi Badan Berkanun Persekutuan, mesti melibatkan badan tinjauan bebas dan pihak berkepentingan yang mempunyai kecekapan tinggi untuk memberikan penemuan yang menyeluruh untuk kajian semula.

 

Pemisahan fungsi melibatkan beberapa langkah utama, seperti penilaian awal dan kajian, analisis kecekapan, perundingan dengan pihak berkepentingan, pelaksanaan perubahan, serta pemantauan dan penilaian yang berterusan.

 

 

parafrasa

 

 

TATAKELOLA

Semua perkara di atas berkait rapat dengan fokus kerajaan untuk memperkemas dan memperkukuhkan usaha pemantapan tatakelola dalam sistem pengurusan pentadbiran Kerajaan Malaysia.

 

Tatakelola yang baik adalah penting bagi Kerajaan Perpaduan untuk menjayakan pelaksanaan pelbagai dasar termasuk Ekonomi MADANI, Pelan Induk Perindustrian Baharu (NIMP) 2030 dan Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Negara (NETR).

 

Selain itu, Kajian Separuh Penggal (KSP) Rancangan Malaysia ke-12 (RMK12) juga telah diteliti agar perancangannya benar-benar sampai kepada rakyat seperti yang diharapkan kerajaan.

 

KSP RMK12, meliputi 17 anjakan sebagai pemangkin utama melalui 71 strategi dan inisiatif bagi menoktahkan kemiskinan tegar, menyelesaikan masalah asas prasarana dan keperluan asas rakyat termasuk membaiki sekolah dan klinik daif, menjamin bekalan air bersih serta meneraju ekonomi Islam.

 

Ia mungkin memerlukan tempoh yang panjang untuk memastikan semua fungsi bertindih dipisahkan secara efektif tanpa menjejaskan operasi kerajaan.

 

Beberapa faktor utama yang mempengaruhi tempoh ini termasuk kepelbagaian dan kerumitan entiti yang terlibat serta fungsi yang bertindih, ketersediaan data dan maklumat yang diperlukan untuk analisis, dan skala perubahan organisasi.

 

Entiti pengurusan keselamatan dan sempadan harus diberi keutamaan dalam proses pemisahan ini untuk memastikan fungsi mereka beroperasi dengan cekap.

 

 

parafrasa

 

 

Reformasi sektor awam

Untuk meningkatkan produktiviti dan kecekapan dalam sektor awam, kita juga perlu mempercepat transformasi digital.

 

Kesederhanaan proses manual boleh dipadankan melalui teknologi dan data, membolehkan penjawat awam menumpukan kepada tugas yang lebih bernilai tambah.

 

Sebagai contoh, automasi dan Kecerdasan Buatan (AI) dapat membantu mengoptimumkan pengagihan sumber dengan menyelaraskan ketersediaan manusia dengan tempoh permintaan tinggi di pelbagai agensi.

 

Analitik data besar dapat memberikan pandangan untuk membantu meramalkan potensi isu perkhidmatan dan membolehkan penyelesaian yang lebih berasaskan bukti.

 

Pendigitalan juga akan meningkatkan akauntabiliti dan ketelusan, membolehkan pemantauan prestasi secara langsung dan perkhidmatan kerajaan yang lebih responsif.

 

 

parafrasa

 

 

Pembinaan kapasiti adalah satu lagi komponen penting dalam agenda reformasi perkhidmatan awam. Negara mesti terus melabur dalam peningkatan kemahiran dan pembelajaran semula untuk membangunkan tenaga kerja yang bersedia untuk masa depan.

 

Walaupun kecekapan fungsional harus menjadi fokus dalam program latihan, literasi digital, penyelesaian masalah, ketahanan, dan penyesuaian juga harus menjadi tumpuan. - DagangNews.com

 

 

 

Johardy Ibrahim adalah Editor DagangNews.com yang pernah berkhidmat di Utusan Malaysia, Bernama, TVS dan The People's Mirror dalam kerjaya sebagai wartawan lebih 32 tahun. Merrepak adalah kolum pojok beliau - pertama kali diperkenalkan di Mingguan Malaysia pada 2009 yang menyentuh apa sahaja isu mencuit jiwa minda seminggu ini atau yang menyebabkannya mendengar lagu Tunggu Sekejap oleh Sheila Majid berulang-ulang kali.