MIDF Research kekal unjuran IPP berkembang pada kadar 3.7% pada tahun ini | DagangNews Skip to main content

MIDF Research kekal unjuran IPP berkembang pada kadar 3.7% pada tahun ini

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 10 Sept - MIDF Research mengekalkan unjuran bahawa Indeks pengeluaran perindustrian (IPP) mencatatkan perkembangan kukuh pada 4.2% pada tahun ini berbanding 0.7% pada 2023.

 

Katanya, keadaan itu akan dipacu oleh ekonomi dan aktiviti perdagangan yang diunjur terus mencatatkan peningkatan positif.

 

"Kami menjangkakan pemulihan dalam permintaan luar akan menyokong pengeluaran produk eksport seperti elektrik dan elektronik (E&E), minyak & lemak dan petroleum ditapis.

 

"Pengeluaran barangan pengguna juga akan meningkat berikutan penggunaan domestik yang semakin meningkat.

 

"Bagaimanapun, beberapa risiko penurunan boleh menjejaskan rancangan pengeluaran seperti permintaan yang lebih lemah daripada ekonomi utama utama, peningkatan dalam ketegangan geopolitik dan perdagangan, dan kemungkinan gangguan kepada perdagangan global dan rantaian bekalan," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Indeks Pengeluaran Perindustrian meningkat 5.3% pada Julai 2024, dipacu pertumbuhan kukuh Sektor Pembuatan - DOSM

 

Terdahulu, IPP meningkat sebanyak 5.3% pada Julai 2024 selepas mencatatkan pertumbuhan 5% pada bulan sebelumnya.

 

Pengembangan itu dipacu oleh peningkatan kukuh output pembuatan sebanyak 7.7% (Jun 2024: 5.2%) dan pertumbuhan output elektrik sebanyak 7% (Jun 2024: 3.5%).

 

Pengeluaran sektor perlombongan menurun 5% berbanding pertumbuhan positif 4.9% pada Jun 2024. Perbandingan dengan bulan sebelumnya, IPP menurun 1.5% daripada pertumbuhan 4.8% pada bulan sebelumnya.

 

Di peringkat global, IPP bagi beberapa negara meningkat pada Julai 2024, termasuk Korea Selatan, Singapura, Jepun, Vietnam, dan Thailand, dengan pertumbuhan yang lebih perlahan dilihat di China dan Taiwan.

 

Sebaliknya, Amerika Syarikat mengalami penurunan marginal pada Julai 2024. - DagangNews.com