MIDF Research kekal unjuran KDNK berkembang pada kadar 4.2% tahun ini | DagangNews Skip to main content

MIDF Research kekal unjuran KDNK berkembang pada kadar 4.2% tahun ini

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 26 Okt - MIDF Research mengekalkan unjuran Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) berkembang pada kadar 4.2% pada tahun ini sebelum meningkat kepada 4.7% pada 2024.

 

Penurunan dalam Indeks Pelopor (LI) menandakan momentum pertumbuhan yang lebih baik dalam beberapa bulan akan datang, walaupun penurunan berterusan menunjukkan momentum akan kekal sederhana.

 

Katanya, perkembangan mampan dalam indeks kebetulan pembangunan (CI), menunjukkan pertumbuhan ekonomi semasa kekal disokong oleh peningkatan dalam aktiviti ekonomi domestik.

 

"Kami percaya IP menunjukkan peningkatan selanjutnya manakala CI terus berkembang pada bulan-bulan akan datang kerana kami meramalkan momentum pertumbuhan yang bertambah baik disokong pemulihan perdagangan luar serta pengembangan berterusan dalam permintaan domestik," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

BACA JUGA: Indeks Pelopor turun 0.5% pada Ogos 2023, ekonomi Malaysia dijangka terus sederhana - DOSM

 

Terdahulu, empat komponen menyumbang secara positif kepada indeks tersebut terutamanya bilangan unit kediaman yang diluluskan pembinaan (245.7%), diikuti oleh Indeks Perusahaan Bursa Malaysia (15.2%), bilangan syarikat baru didaftar (13.1%) dan import benar logam asas berharga dan logam bukan ferus lain (3.6%).

 

Import benar semikonduktor menunjukkan penurunan (-31.9%). Melihat kepada prestasi bulanan, LI menunjukkan negatif 0.8% pada Julai 2023 tetapi melonjak semula kepada 0.7% pada bulan rujukan, akibat daripada peningkatan ketara dalam import benar logam asas berharga & logam bukan ferus lain (0.9%).

 

Firma penyelidikan itu berkata, berbanding bulan sebelumnya, LI berkembang 0.7% dari bulan ke bulan (Julai 23-0.8%), mengakhiri dua bulan penurunan dan disokong kenaikan kukuh dalam import benar asas lain logam berharga & bukan ferus lain serta meningkat dalam penawaran wang sebenar.

 

Keadaan ekonomi semasa kekal berkembang apabila CI meningkat 2.1% dari tahun ke tahun (Jul-23: +2.2%yoy), mengekalkan pertumbuhan selama dua tahun. - DagangNews.com