MIDF Research optimis cadangan pembinaan kilang melamin Petronas Chemical | DagangNews Skip to main content

MIDF Research optimis cadangan pembinaan kilang melamin Petronas Chemical

Oleh NABILA YASMIN RAZIB 

KUALA LUMPUR 20 Jan - MIDF Research mengekalkan panggilan BELI bagi saham Petronas Chemical Group (PCG) dengan harga sasaran tidak berubah sebanyak RM10.33 susulan pengumuman syarikat itu bercadang untuk membina kilang melamin 60kT setahun di Gurun, Kedah.

 

Firma penganalisis itu berkata, projek yang dirancang adalah sebahagian daripada rancangan PCG untuk membangunkan derivatif dengan menambah nilai kepada molekul daripada barangan sedia ada, seperti urea, metanol, poliolefin dan bahan kimia lain.

 

Ujarnya, PCG mengesahkan bahawa projek tersebut merupakan pencapaian penting kerana ia memperkukuh kepelbagaian kumpulan produknya. 

 

"Dengan menempatkan kilang di sekitar Petronas Chemicals Fertiliser Kedah (PCFK), kumpulan itu akan dapat memaksimumkan nilai keseluruhan dengan menyepadukan bahan mentah dan utiliti dengan kemudahan PCFK semasa.

 

"Memandangkan kilang melamin yang dicadangkan masih dalam peringkat awal, projek itu tidak akan memberi kesan yang ketara kepada prestasi FY22 PCG. 

 

"Oleh itu, kami tidak membuat perubahan pada anggaran pendapatan kami," katanya dalam nota penyelidikannya di sini hari ini.

 

Tambah MIDF, pasaran melamin paling banyak berusaha di Asia-Pasifik, dengan China sebagai pengeksport utama dan India sebagai pengimport utama. 

 

"Sehingga laporan ini ditulis, purata tarif global untuk melamin ialah ~4%, menjadikannya salah satu tarif terendah dalam kalangan barangan perindustrian. 

 

"Memandangkan pasaran melamin global berpecah-belah, dengan kira-kira 5 pemain utama mendominasi, persaingan tidak akan begitu sengit. Tambahan pula, negara yang mempunyai industri pembinaan yang besar dan berkembang akan meningkatkan permintaan untuk bahan binaan yang bergantung kepada melamin, seterusnya merangsang permintaan untuk melamin. 

 

"Oleh itu, kami percaya bahawa inisiatif ini bukan sahaja akan membantu PCG mengembangkan perniagaannya di luar senario tempatan, tetapi juga meningkatkan lagi pendapatan masa depannya," katanya. -DagangNews.com