MISC lantik Zahid Osman sebagai presiden dan CEO baharu, menggantikan Kapt Rajalingam | DagangNews Skip to main content

MISC lantik Zahid Osman sebagai presiden dan CEO baharu, menggantikan Kapt Rajalingam

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 6 Ogos - Ketua Pegawai Operasi (COO) MISC Bhd, Zahid Osman akan mengambil alih jawatan presiden dan ketua pegawai eksekutif (CEO) kumpulan itu mulai 16 Ogos ini.

 

Beliau menggantikan Kapten Rajalingam Subramaniam, yang akan melepaskan jawatannya pada 15 Ogos, selepas tidak sampai dua tahun menjawat tugas tersebut.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, MISC berkata Rajalingam akan meninggalkan syarikat untuk mengejar kepentingan lain.

 

Kumpulan perkapalan mengucapkan terima kasih atas perkhidmatan teladannya dalam penyedia perkhidmatan dan penyelesaian maritim berkaitan tenaga, sejak pelantikannya ke jawatan itu pada Oktober 2022.

 

 

Kapten Rajalingam Subramaniam
              Kapten Rajalingam Subramaniam

 

 

Pelantikan Zahid, sementara itu, adalah selaras dengan proses perancangan penggantian kumpulan, kata MISC.

 

Menurut MISC, Zahid menyertai syarikat itu pada 2017 sebagai naib presiden aset & penyelesaian gas, kemudian menjadi naib presiden perancangan korporat pada 2022.

 

Beliau telah berkhidmat dalam lembaga pengarah beberapa anak syarikat dan usaha sama dalam Kumpulan MISC dan menjadi pengarah dalam lembaga pengarah cabang petroleumnya AET pada Januari 2020.

 

Beliau dilantik sebagai presiden & CEO AET pada 1 Jun 2023, dan menjadi COO MISC pada 1 Jun 2024, sambil meneruskan sebagai Presiden & Ketua Pegawai Eksekutif AET.

 

Sebelum MISC, Zahid bekerja di Kumpulan Shell selama lebih 20 tahun, memegang pelbagai peranan pengurusan dalam kewangan, pemasaran dan perdagangan LNG, pembangunan perniagaan, komersial, kontrak perkongsian pengeluaran huluan, pengurusan pihak berkepentingan, tadbir urus usaha sama, advokasi gas dan pengurusan projek.

 

 

wasiyyah

 

 

MISC 51% dikawal oleh Petroliam Nasional Bhd (Petronas), firma tenaga negara Malaysia.

 

Kumpulan itu juga merupakan antara pemilik dan pengendali penyimpanan dan pemunggahan terapung (FPSO) terbesar di dunia, dengan 12 aset. - DagangNews.com