MISC raih untung bersih RM540.9 juta pada 2QFY24, menokok 19.43% | DagangNews Skip to main content

MISC raih untung bersih RM540.9 juta pada 2QFY24, menokok 19.43%

Gambar MISC
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 23 Ogos - Untung bersih MISC Bhd meningkat 19.43% pada suku kedua tahun kewangan 2024 (2QFY24) daripada tahun sebelumnya kepada RM540.9 juta terutamanya disebabkan oleh keuntungan yang lebih tinggi dalam segmen marin dan kejuruteraan berat.

 

Segmen perkapalan petroleum dan produknya juga membantu meningkatkan keuntungan bersih suku tahun kewangan berakhir 30 Jun 2024 berbanding RM452.90 juta setahun lalu.

 

Dalam pemakluman kepada Bursa Malaysia, MISC turut  mengumumkan dividen sebanyak lapan sen sesaham.

 

Walau bagaimanapun, pendapatan MISC turun 6.2% kepada RM3.33 bilion pada 2QFY2024, daripada RM3.55 bilion pada suku sama tahun lalu.

 

"Ini terutamanya disebabkan oleh pendapatan yang lebih rendah daripada projek yang sedang dijalankan dalam segmen marin dan kejuruteraan berat, ditambah pula dengan hari pendapatan yang lebih rendah daripada kontrak tamat tempoh dan kadar sewa yang lebih rendah dalam segmen aset dan penyelesaian gas," katanya dalam pemakluman kepada Bursa Malaysia hari ini.

 

Pendapatan sesaham ialah 12.1 sen pada 2QFY2024, daripada 10.1 sen pada suku yang sama tahun lepas.

 

Bagi separuh pertama berakhir 30 Jun 2024 (1HFY2024), keuntungan bersih MISC meningkat 22.05% kepada RM1.3 bilion, daripada RM1.07 bilion dalam tempoh yang sama tahun lalu.

 

Ini terutamanya didorong oleh pengiktirafan tuntutan pemulihan dan margin yang lebih tinggi dalam petroleum dan segmen penghantaran produk - yang mengimbangi peruntukan kos tambahan disebabkan oleh jadual yang disemak untuk projek yang sedang berjalan dalam segmen marin dan kejuruteraan berat.

 

Pendapatan 1HFY24 meningkat 5.12% kepada RM6.97 bilion, daripada RM6.63 bilion pada 1HFY2023, disebabkan hasil yang lebih tinggi daripada projek berat dan kejuruteraan yang sedang berjalan, serta kadar tambang yang lebih tinggi dan hari pendapatan dalam segmen perkapalan petroleum dan produk.

 

Walaupun pasaran perkapalan gas asli cecair perlahan pada suku terbaharu, MISC menjangkakan segmen ini kekal menggalakkan kerana dijangka meningkat disebabkan permintaan bermusim dan potensi penyimpanan semula musim sejuk.

 

“Tinjauan keseluruhan pasaran kapal tangki kekal positif dengan peningkatan eksport jarak jauh dari AS, Brazil dan Guyana serta pertumbuhan kapal yang rendah,” tambahnya.

 

Dalam kenyataan berasingan, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan MISC, Zahid Osman berkata, prestasi pada suku kedua 2024 mencerminkan daya tahan strategik dan kebolehsuaian syarikat dalam mengharungi keadaan pasaran yang kompleks.

 

"Walaupun menghadapi beberapa halangan, portfolio pelbagai kami dan tumpuan terhadap kecemerlangan operasi telah membolehkan kami mencapai keputusan yang membanggakan," ujarnya. - DagangNews.com