Agrobank sediakan pembiayaan RM15 juta kepada petani kontrak FGV di Perlis | DagangNews Skip to main content

Agrobank sediakan pembiayaan RM15 juta kepada petani kontrak FGV di Perlis

Ketua Pegawai Perniagaan Agrobank,Tuan Syed Hairul Anuar Syed Fadzil menyerahkan replika cek kepada Ketua Pertanian Bersepadu FGV, Abdul Razak Aya.
Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 12 Sept - Agrobank memeterai perjanjian strategik dengan FGV Holdings Berhad melalui anak syarikatnya, FGV Integrated Farming Holdings Sdn Bhd (FGVIF) bagi melancarkan Program Pembiayaan Pertanian Ladang Kontrak. 

 

Skim pembiayaan RM15 juta itu merangkumi perbelanjaan operasi ladang bagi para petani kontrak FGVIF di FGV Chuping Agro Valley, Perlis.

 

Menurut Presiden/Ketua Pegawai Eksekutif Agrobank Tengku Ahmad Badli Shah Raja Hussin berkata, hasil kerjasama strategik itu akan membuka peluang kepada bakal petani atau yang sedia ada mendapatkan bantuan kewangan bagi menjayakan pertanian tanaman nanas. 

 

"Agrobank menawarkan pembiayaan sehingga RM500,000 bagi setiap peserta yang layak. 

 

"Had pembiayaan maksimum ini mewujudkan prospek yang luas kepada para usahawan agro untuk menggiatkan operasi tanaman mereka, melabur dalam teknologi moden, dan meningkatkan produktiviti," ujar beliau dalam kenyataan hari ini. 

 

Beliau juga mengulas tentang potensi industri nanas di Malaysia yang perlu diterokai.

 

"Permintaan tinggi dari pasaran antarabangsa sepatutnya menjadi penggerak utama untuk negara kita meningkatkan pengeluaran dan eksport nanas. 

 

"Justeru itu, melalui pembiayaan dan sokongan Agrobank, kami berhasrat untuk menarik lebih ramai penglibatan usahawan tani ke dalam sektor ini, seterusnya memacu pertumbuhan ekonomi negara melalui peningkatan eksport nanas,” katanya. 

 

Pemangku Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan FGV, Datuk Mohd Hairul Abdul Hamid berkata, kerjasama strategik antara FGVIF dan Agrobank dalam program FGV Agro Rangers itu menyediakan dana pembiayaan berjumlah RM15 juta bagi membantu mengembangkan perniagaan petani yang berpotensi. 

 

"FGV komited dalam memperkasakan petani tempatan melalui inisiatif-inisiatif inovatif seperti program ini," ulas beliau. 

 

Di samping itu, FGV menegaskan komitmennya  bagi memenuhi permintaan serta meningkatkan produk berkualiti, berkhasiat dan mampu milik di pasaran melalui jenama seperti Ladang'57,Bright Cow, Saji, Seri Pelangi dan Gula Prai.

 

Majlis itu dirasmikan oleh Ahmad Badli Shah dan Ketua Pertanian Bersepadu FGV, Abdul Razak Aya di MAEPS Serdang bersempena Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia 2024 (MAHA 2024).- DagangNews.com