MK Land mencapai penyelesaian dengan LHDN, dapat pengurangan 85% bil akhir dan penalti | DagangNews Skip to main content

MK Land mencapai penyelesaian dengan LHDN, dapat pengurangan 85% bil akhir dan penalti

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 9 Ogos - MK Land Holdings Bhd mencapai penyelesaian dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri yang akan mengurangkan bil tambahan dan penalti yang dikenakan ke atas unitnya sebanyak hampir 85%.

 

Di bawah perjanjian penyelesaian dengan LHDN, cukai yang perlu dibayar oleh Saujana Triangle Sdn Bhd akan dikurangkan kepada RM12.16 juta daripada RM80.77 juta, kata MK Land dalam makluman di Bursa Malaysia.

 

Penyelesaian itu direkodkan di Pesuruhjaya Khas Cukai Pendapatan, katanya.

 

Jumlah itu akan diselesaikan secara progresif menjelang 15 Disember 2024, kata MK Land, sambil menambah bahawa perjanjian itu tidak akan memberi kesan material kepada kewangan syarikat.

 

Pada 2017, Saujana Triangle menerima notis taksiran cukai pendapatan tambahan sebanyak RM55.7 juta bagi tahun 2009 hingga 2011, dan penalti 45% sebanyak RM25.07 juta bagi tahun 2013.

 

MK Land berkata LHDN telah menganggap keuntungan daripada penjualan tanah pada tahun 2009 sebagai hasil dan bukannya modal.

 

Tambahan pula, LHDN juga telah mengabaikan had lima tahun untuk menaikkan taksiran sambil tidak membenarkan kos pembangunan tertentu sebagai peruntukan sahaja.

 

Syarikat itu juga percaya penjualan tanah hartanah pelaburan adalah transaksi modal yang dikenakan cukai keuntungan hartanah (RPGT) pada tahun taksiran 2009.

 

RPGT, yang merupakan satu bentuk cukai keuntungan modal yang dikenakan ke atas keuntungan pelupusan hartanah, telah digantung semasa krisis kewangan global antara 2007 dan Disember 2009. Ia kemudiannya dikembalikan semula pada tahun 2010, tetapi pada kadar yang jauh lebih rendah daripada yang berlaku sebelum 2007.

 

Saham MK Land ditutup tidak berubah pada 20 sen, memberikan syarikat itu nilai pasaran RM229.22 juta. - DagangNews.com