MOF lantik Wan Mohd Fadzmi sebagai Pengerusi Labuan FSA baharu | DagangNews Skip to main content

MOF lantik Wan Mohd Fadzmi sebagai Pengerusi Labuan FSA baharu

Datuk Wan Mohd Fadzmi Che Wan Othman Fadzilah dilantik oleh MOF untuk menggantikan Datuk Siti Zainab Omar, yang bersara pada Mei 2023.

KUALA LUMPUR 4 Jan - Datuk Wan Mohd Fadzmi Che Wan Othman Fadzilah dilantik sebagai Pengerusi Lembaga Perkhidmatan Kewangan Labuan (Labuan FSA), berkuat kuasa 1 Januari 2023, untuk tempoh dua tahun.

 

Labuan FSA berkata, Wan Mohd Fadzmi dilantik oleh Kementerian Kewangan (MOF) untuk menggantikan Datuk Siti Zainab Omar, yang bersara pada Mei 2023.

 

Katanya, dengan kerjaya yang menjangkau lebih 25 tahun dalam industri kewangan, Wan Mohd Fadzmi, seorang jurubank profesional berpengalaman, membawa banyak pengalaman kepada peranan baharunya.

 

"Kerjaya beliau bermula di Melbourne, Australia, sebagai Penganggar Kos dengan Peter Slattery & Co pada Mac 1986.

 

"Kembali ke Malaysia pada 1988, beliau menyertai Malayan Banking Berhad (MBB), yang mana beliau memegang pelbagai jawatan pengurusan kanan, termasuk ketua pegawai eksekutif/ketua negara untuk operasi bank di London, New York, dan Hong Kong.

 

"Selepas itu, Wan Mohd Fadzmi menyertai RHB Bank Berhad sebagai pengarah Kumpulan Perniagaan Strategik Perbankan Kewangan Global, menyelia operasi perbankan antarabangsa di Singapura, Thailand dan Brunei," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

 

Menurut kenyataan itu, beliau berkhidmat sebagai presiden dan ketua pegawai eksekutif (CEO) Bank Pertanian Malaysia Bhd dari Julai 2011 hingga Ogos 2017, mengetuai operasinya di 188 cawangan di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak.

 

Pada masa ini katanya, beliau memegang jawatan pengerusi dan pengarah utama dalam pelbagai institusi perbankan dan syarikat awam dan swasta.

 

"Wan Mohd Fadzmi berkhidmat sebagai pengerusi bebas bukan eksekutif Sumitomo Mitsui Banking Corporation (M) Berhad, dan pengarah bukan eksekutif bebas Zurich General Takaful Malaysia Berhad, Hap Seng Consolidated Berhad, dan VS International Group Limited.

 

"Beliau juga merupakan ahli Panel Pelaburan di Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT)," katanya.

 

Katanya, Wan Mohd Fadzmi memperoleh pelbagai anugerah sepanjang kerjayanya, termasuk CEO Cemerlang 2017 daripada The Association Development Financial Institution in Asia Pacific di Macau, China, CEO of the Year di Global Islamic Finance Award 2016 di Jakarta, Indonesia, dan Islamic Retail Anugerah Kepimpinan Perbankan di Anugerah Perbankan Runcit Islam ke-3 2017 di Dubai, UAE, lapor Bernama.

 

"Beliau memiliki Ijazah Sarjana Muda Ekonomi Pembinaan dari RMIT University, Australia, dan telah menamatkan Program Pengurusan Lanjutan di Wharton Business School, University of Pennsylvania, Amerika Syarikat, serta Program Kewangan Eksekutif Kanan di Templeton College, University of Oxford, United Kingdom.

 

"Wan Mohd Fadzmi ialah jurubank bertauliah di Asian Institute of Chartered Bankers, Profesional Bertauliah dalam Kewangan Islam, dan Felo Institut Pengarah Korporat Malaysia," katanya. - DagangNews.com