Mohamed Rastam Shahrom dilantik sebagai CFO baharu RHB Bank | DagangNews Skip to main content

Mohamed Rastam Shahrom dilantik sebagai CFO baharu RHB Bank

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 1 Ogos - Kumpulan Perbankan RHB melantik Mohamed Rastam Shahrom sebagai ketua pegawai kewangan kumpulannya, berkuat kuasa 1 Ogos 2024.

 

Mohamed Rastam, 53, adalah bekas ketua pegawai kewangan kumpulan dan pemangku Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB).

 

MAHB sebelum ini mengumumkan peletakan jawatan Mohamed Rastam daripada kedua-dua jawatan.

 

“Dengan pengalaman lebih 20 tahun dalam perniagaan dan kewangan, serta rekod prestasi yang terbukti dalam pengurusan kewangan dan kepimpinan strategik, Mohamed akan terus melengkapkan dan mengukuhkan pasukan kepimpinan kanan kami, kata pengarah urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif RHB Banking Group Mohd Rashid Mohamad dalam satu kenyataan.

 

 

Phuah Shok Cheng
          Phuah Shok Cheng

 

 

Sementara itu, kumpulan perbankan itu turut menamakan Phuah Shok Cheng sebagai ketua pegawai kewangan wilayah dan ketua strategi modalnya yang baharu, Kevin Vijendren Davies sebagai pengarah urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif RHB Investment Bank Bhd, dan Tan Boon Ching sebagai ketua juruaudit dalaman kumpulannya.

 

Phuah telah berkhidmat sebagai pemangku ketua pegawai kewangan kumpulan sejak Januari 2024, dan kini akan memanfaatkan kepakarannya untuk memacu prestasi kewangan serantau dan membentuk strategi modal RHB.

 

 

Kevin Vijendren Davies
Kevin Vijendren Davies

 

 

Kevin Vijendren akan menggantikan Ganesh Sabaratnam, yang kontraknya berakhir pada 30 Jun 2024. Setelah mula bekerja di Ernst & Young, Kevin memegang pelbagai jawatan kepimpinan di Maybank, termasuk pengarah urusan perlindungan pelanggan di Maybank Investment Bank.

 

Sementara itu, Tan akan menggantikan Alex Tan Aun Aun, yang akan bersara pada 31 Julai 2024.

 

 

Tan Boon Ching
     Tan Boon Ching

 

 

Tan memulakan kerjayanya di PwC sebelum memegang jawatan kepimpinan di Standard Chartered Bank dan RHB, di mana beliau adalah ketua pegawai kewangan RHB Investment Bank dan ketua strategi dan tadbir urus antarabangsa sebelum dipinjamkan ke Boost Bank pada November 2022 sebagai ketua pegawai kewangannya.

 

Semua pelantikan di atas berkuat kuasa mulai 1 Ogos 2024. - DagangNews.com