MPay tangguh pelaksanaan penempatan persendirian, teroka saluran pengumpulan dana baharu | DagangNews Skip to main content

MPay tangguh pelaksanaan penempatan persendirian, teroka saluran pengumpulan dana baharu

KUALA LUMPUR 5 Jan - ManagePay Systems Berhad memutuskan untuk menangguhkan pelaksanaan penempatan persendirian yang melibatkan 30% daripada saham asasnya, lebih daripada satu tahun selepas penyedia penyelesaian pembayaran elektronik itu mencadangkan pelaksanaan pengumpulan dana itu.

 

Kumpulan itu berhasrat meneroka saluran pengumpulan dana yang lebih sesuai dengan keperluan perniagaannya selepas "pertimbangan sewajarnya dan pertimbangan yang teliti" tentang keperluan pembiayaannya.

 

“Syarikat tidak akan meminta lanjutan masa untuk melaksanakan penempatan itu, yang tamat pada 4 Januari 2023. 

 

"Oleh itu, penempatan itu dianggap selesai selepas tamat tempoh lanjutan itu,” kata ManagePay di Bursa Malaysia dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia.

 

Bursa Malaysia pada 20 Julai 2022 meluluskan permohonan kumpulan itu untuk lanjutan enam bulan sehingga 4 Januari 2023 untuk melaksanakan penempatan itu.

 

Pada Oktober 2021, ManagePay mencadangkan untuk meletakkan sehingga 294.63 juta saham, bersamaan dengan 30% daripada saham asasnya sebanyak 981.76 juta saham dengan andaian semua skim opsyen saham pekerja diberi dan dilaksanakan.

 

Penempatan itu belum mencapai peringkat penetapan harga tetapi pekeliling kumpulan untuk pelaksanaan korporat itu mencadangkan harga saham baharu ini pada diskaun sehingga 10% kepada harga purata wajaran jumlah lima hari tetapi tidak kurang daripada 30 sen sesaham.

 

Berdasarkan harga ilustrasi 30 sen sesaham penempatan, kumpulan itu boleh mengumpul sehingga RM88.36 juta melalui penyenaraian korporat itu.

 

Saham ManagePay, yang jatuh 41.5% tahun lepas, ditutup tidak berubah pada 11.5 sen pada Rabu, memberikannya modal pasaran RM99.06 juta. - DagangNews.com